Förändringsledning
Att lyckas med förändringar är avgörande för din organisations överlevnad och framgång.
Förändringsledning är en process som innebär att planera, implementera och styra förändringar i en organisation eller ett företag. Syftet med förändringsledning är att effektivt hantera och leda förändringar och säkerställa att organisationen kan anpassa sig till förändrade omständigheter på ett smidigt och framgångsrikt sätt.
En konsult inom förändringsledning ser till att skapa en positiv förändringskultur, hantera potentiella motstånd och gör förändringen beständig. Förändringsledaren har djup insikt i din problembild, vision och resan till den nya målbilden. Din förändringsledare hjälper dig att vägleda individer, grupper och organisationen på ett strukturerat sätt, från din nuvarande situation till önskat framtida läge.
Viktiga steg för att lyckas med förändringsledning
- Awareness - förståelse för förändringen
Om du vill få till ett nytt och förändrat beteende behöver du säkerställa att alla vet varför förändringen sker och vart ni ska. - Desire - vilja och engagemang
Underskatta inte vikten av att få med alla på banan. Efter att du skapat förståelse för förändringen behöver du se till att alla vill delta i resan dit. - Knowledge - kunskap och utbildning
För att lyckas med förändringsresan behöver du förse alla med kunskap om vad förändringen innebär och relevant utbildning för att kunna jobba på nya sätt. - Ability - skapa rätt förutsättningar
Se till att alla inblandade har rätt förutsättningar och verktyg för att arbeta med förändringen rent praktiskt. - Reinforcement - gör förändringen beständig
Du vill inte falla tillbaka i gamla mönster. Sist men inte minst behöver du gardera med åtgärder som gör förändringen beständig.
Låt oss hjälpa dig med förändringsledning
Vi på Wise Consulting är experter på ledarskap i förändring. Våra förändringsledare arbetar engagerat mot uppsatta mål, skapar konkurrenskraft och förändringar som består. Ta hjälp av oss för att leda i förändring och uppnå framgångsrik organisationsutveckling.
Vad våra förändringsledare arbetar med:
- Rådgivning till chefer, medarbetare och team
- Utveckling och omorganisation
- Hur ni skapar lärande organisationer
- Implementera agila arbetssätt
- Arbetsrättsliga processer
- Kommunikation och retorik -hur får vi med oss alla i förändringen?
- Hantering av reaktioner och motstånd
Organisations-utveckling
Utveckla organisationen genom att satsa på ledarskap, HR och medarbetarna. Engagerade medarbetare är avgörande för organisations framgång.
Performance management
Performance Management handlar om att uppfylla förväntningar, ha tydliga mål och riktlinjer för medarbetarna.
HR-transformation
/HR-strategi
Agil HR
HR-tech
HR Tech innebär hur HR anpassar sig och använder den teknik och de digitala lösningar som finns. Teknik som hjälper dig att jobba smartare, effektivare och mer värdeskapande.
People Strategy
Rätt strategi för era medarbetare och chefer möjliggör full utväxling av verksamhetens potential. Det handlar om att göra rätt strategiska val och driva förändring som leder till ökat värdeskapande och lönsamhet.
Affärsutveckling genom människor
När bolaget satt en tydlig affärsstrategi för att nå nya mål eller ta en ny plats på marknaden behöver vi få med oss människorna på den riktning bolaget satt.