Skapa konkurrenskraft genom psykologisk säkerhet

12 februari 2020

Insikter & kunskap | Skapa konkurrenskraft genom psykologisk säkerhet

Varför psykologisk säkerhet är viktigt kan du läsa om i min kollegas blogg ”Psykologisk säkerhet”, och hur du som ledare kan främja psykologisk säkerhet kan du läsa om här ”Chefer – så skapar du psykologisk säkerhet”. Här vill jag fokusera på viktiga faktorer för att få medarbetarna att gå utanför sin komfortzon och hur du gör för att nå dit.

Psykologisk säkerhet bygger på ”en tro på att man inte kommer att straffas eller förödmjukas för att man tar upp idéer, frågor, oro eller misstag” och förknippas med Amy Edmondson, psykologiprofessor på Harvard.

I en tid med enorm förändringstakt, osäkerhet och komplexitet ligger det i varje organisations intresse att skapa optimala förhållanden för modiga medarbetare. Medarbetare som känner trygghet i att testa och slänga sig ut. Vi måste våga vara agila för att hela tiden takta med marknaden, vi måste våga göra fel och vi måste lära oss att det är okej att bygga tåget medan vi åker.

Hur skapar ni trygghet och uppmuntrar till ett ”våga och lära-beteende”?

Det finns flera saker ni kan göra för få fler medarbetare att lämna sin komfortzon, lära sig nya saker och lära känna varandra, för att alla ska kunna bidra med sin fulla potential.

  • Börja med att ge alla i organisationen er bild av psykologisk säkerhet och varför det är viktigt för just er
  • Låt psykologisk säkerhet bli en viktig del i företagets långsiktiga kulturarbete
  • Gör chefer, ledare och medarbetare medvetna om vikten av psykologisk säkerhet för teamwork och måluppfyllelse
  • Skapa utrymme för möten mellan människor och boosta relationsskapandet. Ju bättre ni känner varandra, ju lägre blir tröskeln för att våga ställa den där ”dumma frågan” eller komma med förslaget som i slutändan löser problemet
  • Ha kreativa möten där ”sky’s the limit”
  • Walk the talk som HR och ledare – våga fråga, säg det du tänker på och tänk på hur du tar emot frågor, tankar och idéer
  • Skapa kanaler där ni kan uppmuntra rätt beteende och belysa exempel där just tryggheten i gruppen varit avgörande för att nå målet
  • Hjälp varandra att lyckas – det är lätt att falla in i gamla mönster så hjälp varandra att hitta fokus

Först när vi skapat trygghet kan vi skapa konkurrenskraft på riktigt!

Fredrik Färm arbetar med HR och ledarskap på Wise Consulting.

Group-3

Vill du veta mer? Hör av dig till oss!

Sidor du kanske gillar

Blogg

Nya LAS sammanfattat i 8 punkter

Större möjlighet att göra undantag i turordningen, lättare att säga upp anställda och snabbare väg...
Läs mer här!
Blogg

5 tips för framgångsrikt hybridarbete

Hybridarbete är ordet på mångas läppar just nu. Flexibiliteten att kunna arbeta hemma är uppskattad...
Läs mer här!
Blogg

3 frågor med vår vd Katarina Walter

Vilka är de främsta utmaningarna för företag 2023? Vilken app går det bara inte att...
Läs mer här
Blogg

HR – vad är det och varför bör din organisation arbeta med personalfrågor?

En kärnfråga för organisationer är hur man kan få anställda att vara effektiva och arbeta...
Läs mer här
Blogg

Välmående på jobbet – vad innebär det idag?

Nu när vi äntligen får samlas igen på våra arbetsplatser, som under pandemin varit stängda,...
Läs mer här
Blogg

Tema HR-Tech – HR-system | Steg-för-steg-guide för en lyckad implementation

Att upphandla och implementera ett HR-system är tidskrävande. Om vi inte planerar noga och driver...
Läs mer här
Blogg

Krönika | Summering av HR-året 2021 | Human Growth Award

Att bygga sitt bolag starkt genom att involvera och engagera sina medarbetare i utmaningar och...
Läs mer här
Blogg

Framtidens arbetsplats är en hybrid

Många är nog tillbaka efter en förhoppningsvis härlig sommarledighet, hungriga på att sätta igång med...
Läs mer här
Blogg

Triple bottom line – Hur arbetar du med social hållbarhet?

Just nu pågår hos de allra flesta verksamheter ett arbete med att sammanställa årsredovisningen för...
Läs mer

Kontakt

Har du några frågor kring våra tjänster eller hur vi jobbar? Tveka inte att höra av dig till oss. Vi hjälper dig gärna.