Så löser du konflikter på jobbet

01 november 2022

Insikter & kunskap | Så löser du konflikter på jobbet

Olika synsätt och konflikter är något som uppstår på alla arbetsplatser. En konflikt som blir hanterad på rätt sätt kan leda till utveckling av både arbetssätt och relationer mellan medarbetarna. Som chef är det därför viktigt att du inte väntar med att hantera konflikter som uppstår. Men vilket ansvar har du som chef och vad behöver du göra för att hantera konflikter i ditt team?

Att ha olika idéer, åsikter och synpunkter är som regel något positivt i arbetsteam, eftersom det leder till en utvecklande dialog om hur ni på bästa sätt kan arbeta tillsammans och anpassa er till omvärlden. Verksamheter gynnas av att olika perspektiv lyfts fram för att nya lösningar och beslut ska komma fram. Däremot om konflikter uppstår som sedan inte hanteras tenderar att fortgå länge och till och med eskalera. De leder ofta till beteenden som påverkar både verksamheten och arbetsteamen negativt.

Vad är en konflikt?

En konflikt uppstår när personer med olika åsikter har svårt att se saker från den andras perspektiv. Att ingen av parterna är villiga att släppa sin åsikt och vilket ofta leder till frustration. Ordet konflikt kommer ursprungligen från det latinska conflictus och betyder sammanstötning. Synonymer är bland annat strid, slitning, tvist, motsättning och osämja. Konflikt är ofta ett negativt laddat begrepp som förknippas med besvär. Men egentligen är en konflikt i sig neutral – det är två viljor eller behov som krockar.

Det är hur du väljer att hantera motsättningen som avgör om konflikten är lätt eller svår, och om den leder till något gott eller ont. Konflikter är en naturlig del av människans natur och när de hanteras på rätt sätt kan de vara positiva. En löst konflikt kan till och med få de anställda att trivas och prestera bättre. En konflikt är inte samma sak som ett problem. Konflikten utvecklas bara till ett problem om den inte hanteras på rätt sätt.

Olika typer av konflikter

För att kunna lösa konflikter på arbetsplatsen är det viktigt att känna till att det finns olika typer av konflikter och att orsaken bakom kan skilja sig avsevärt. En konflikt på en arbetsplats bottnar ofta i en sakfråga, men andra orsaker kan exempelvis vara värderingar eller olika syn på rollfördelning och mål.

Medarbetaren har ett ansvar att lyfta en konflikt

Ju tidigare en konflikt hanteras, desto bättre förutsättningar finns det för att hitta en väg framåt. Medarbetare har ett ansvar att lyfta en pågående konflikt och närmaste chef har ansvar att stötta, så de inblandade parterna hittar en lösning. Många väntar dessvärre alltför länge med att hantera konflikter, då det kan upplevas både obehagligt och svårt. Ett sätt att hantera en konflikt är genom ett så kallat trepartssamtal. Detta kan föras mellan de inblandade partnerna och leds exempelvis av chef, HR eller extern professionell part.

Som chef har du ett ansvar att stötta konfliktlösning

Som chef har du ansvar för att verksamheten fungerar och att medarbetarna har en god arbetsmiljö. Det är därför viktigt att du inte väntar med att hantera en irritation eller motsättning i ditt team. Ju tidigare konflikten hanteras, desto mindre kommer den att påverka dina medarbetares mående.

Som chef är det viktigt att du hanterar en konflikt när:

  • arbetsklimatet i teamet eller verksamheten påverkas negativt
  • medarbetare ber om din hjälp att hantera konflikten

Om två eller flera medarbetare har en konflikt kommer det troligen påverka deras arbete. I den mån det är möjligt bör du som chef enbart bidra med ditt stöd i konflikthanteringen och inte lösa konflikten åt de inblandade.

Så här hanterar du en konflikt på jobbet i 4 steg

En ömsesidig lösning kan tyckas vara ett avlägset mål i svårlösta konflikter, men erfarenhet säger att det ofta finns en god potential för konfliktlösning när parterna får hjälp av en medlare. Ett sätt att hantera en konflikt är att använda sig av kommunikationsmodellen Nonviolent Communication. Modellen har utvecklats av den amerikanska psykologen Marshall Rosenberg och kan enkelt sammanfattas i följande 4 steg.

1. Låt alla inblandade få uttrycka sig

Inledningsvis låt de inblandade parterna uttrycka sina åsikter om vad de känner inför problemet och de händelser som bidragit till att det uppstått. Uppmana dem därefter att uttrycka sig i jag-form och låt alla få lika mycket tid att beskriva sin uppfattning av situationen. Uppmana sedan till att behoven bakom konflikten lyfts fram.

2. Säkerställ att de inblandade blir hörda

Det är viktigt att alla parter har lyssnat och förstått den andra parten och behoven bakom. Här är ofta den neutrala medlaren viktig för att neutralt sammanfatta och be om kvittens.

3. Uttryck en idealbild

Försök ta reda på hur parterna önskar att en önskad situation skulle se ut. Det kan faktiskt visa sig att båda sidor i konflikten önskar sig samma idealtillstånd.

4. Hitta en lösning som uppfyller bådas behov

Ställ frågan ”vad är viktigast för dig?” till de inblandade i konflikten. Red sedan ut vad som är rimligt för att alla ska kunna få sina behov tillgodosedda och vad du som chef kan göra.

Se konflikter som en källa till utveckling framåt

Det är via motsättningar och nya perspektiv som utveckling sker. Med rätt inställning kan du utnyttja dess positiva kraft och se konflikten som en möjlighet till ny kunskap i stället för något som stjäl energi. Då blir konflikten ett frö till utveckling för både människorna och verksamheten.

Behöver du hjälp med konflikthantering?

Låt oss på Wise Consulting hjälpa dig med framgångsrik konflikthantering. En proffsig medlare kan lösa upp nya och gamla knutar och skapa en välmående arbetsmiljö. Därmed får du en effektiv och lösningsorienterad arbetsplats.

Group-3

Behöver du hjälp med framgångsrik konflikthantering?

Sidor du kanske gillar

Blogg

Så löser du konflikter på jobbet

Konflikter som hanteras i god tid och på rätt sätt har bättre förutsättningar för att...
Läs mer här!
Blogg

Hur står det till med chefens arbetsmiljö?

För att arbetsmiljön ska vara god behöver vi ha trygga och välmående chefer. Här följer...
Läs mer här!
Blogg

Personalförmåner – 9 viktiga och attraktiva förmåner på jobbet

Vi listar 9 personalförmåner som gör dig till en attraktiv arbetsgivare. Förmåner som gör det...
Läs mer här!
Blogg

Nya LAS sammanfattat i 8 punkter

Större möjlighet att göra undantag i turordningen, lättare att säga upp anställda och snabbare väg...
Läs mer här!
Blogg

5 tips för framgångsrikt hybridarbete

Hybridarbete är ordet på mångas läppar just nu. Flexibiliteten att kunna arbeta hemma är uppskattad...
Läs mer här!
Blogg

3 frågor med vår vd Katarina Walter

Vilka är de främsta utmaningarna för företag 2023? Vilken app går det bara inte att...
Läs mer här
Blogg

HR – vad är det och varför bör din organisation arbeta med personalfrågor?

En kärnfråga för organisationer är hur man kan få anställda att vara effektiva och arbeta...
Läs mer här
Blogg

Välmående på jobbet – vad innebär det idag?

Nu när vi äntligen får samlas igen på våra arbetsplatser, som under pandemin varit stängda,...
Läs mer här
Blogg

Tema HR-Tech – HR-system | Steg-för-steg-guide för en lyckad implementation

Att upphandla och implementera ett HR-system är tidskrävande. Om vi inte planerar noga och driver...
Läs mer här

Kontakt

Har du några frågor kring våra tjänster eller hur vi jobbar? Tveka inte att höra av dig till oss. Vi hjälper dig gärna.