Var hälsosamt lat och få massa gjort!

6 February 2018

Har du någon gång befunnit dig i ett energislukande möte. Där 90% av tiden innehåller ämnen som inte berör varken dig eller gruppen som helhet. Du försöker verka intresserad, samtidigt som det kryper i kroppen och du får tankar som, ”Hur ska jag kunna påverka att vi blir mer konstruktiva, effektiva och framåt?”.  

Precis när ni ska avsluta mötet kommer listan fram. Listan med allt som ska göras, och mötesledare konstaterar att ”nu behöver vi lägga till de här punkterna”. Du känner hur tröttheten kickar in. En sak till. En sak till. Just där och då vill du bara säga – ”varför?”, men tittar på klockan och inser att du börjar bli sen till ditt nästa (viktiga?) möte. Samtidigt känner du att du och alla andra kommer att få jobba över för att kunna leverera enligt listan.

”Det gäller att vara hälsosamt lat”

Alla har vi suttit i dessa möten, vilket får mig att fundera över en klok sak som en tidigare chef ofta sa ”det gäller att vara hälsosamt lat”. Jag vet att när jag hörde det första gången tänkte jag, ”men vadå lat, det kan vi väl inte vara på jobbet!?”. Men jag har märkt att jag ofta tänker på de orden och förmedlar dom till andra som befinner sig i stressade perioder. Speciellt när jag märker att någon försöker överleverera mot listan, fast det egentligen är omöjligt då den redan var överfull från början (dygnet har ju bara 24 timmar).

Mycket av det vi arbetar med idag har ingen exakt måttstock. Vem bestämmer vad som är det ”rätta” sättet att göra vissa uppgifter på, och när det är good enough? Jag upplever att det ibland frodas en kultur av överleverans. Där vi okritiskt bara gör, mer och mer, utan att reflektera om det är rätt saker vi gör eller på rätt sätt. Det blir många timmar på en vecka, en månad, ett år.

Rätt uppgift på rätt nivå

För mig är att vara hälsosamt lat att göra varje uppgift på rätt nivå, vilket innebär att jag hinner med mer. Även att underhålla relationer på arbetsplatsen.

Så här gör du för att bli hälsosamt lat:

  • Överleverera mindre
    För att kunna lyckas med det behöver du fråga dig själv, vad du lägger ned onödig tid på, och sen göra mindre av det. Gör det du gör, good-enough utifrån målet med uppgiften.
  • Vad är syftet med uppgiften?
    Är tiden du lägger ned på att lösa uppgiften i paritet med syftet? Ibland lägger vi ned alldeles för mycket tid på en uppgift som i sig inte är så viktig.
  • Våga säga nej!
    Våga säga nej när någon ber dig göra något som omkullkastar din egen planering (dvs acceptera inte andras dåliga framförhållning).
  • Finns det alternativa sätt att genomföra en uppgift?
    Många gånger kan man lösa uppgifter snabbare genom att ringa ett kort samtal och lösa en sak än att skriva mail (som sen går i retur ett antal gånger).
  • Be om hjälp!
    Den absolut vanligaste missen är att glömma att be om hjälp! Om du har en uppgift som känns oöverstiglig för att du antingen har kort om tid eller inte har gjort något sånt tidigare, be om hjälp.
  • Omprioritera deadlines!
    Många deadlines är målsättningar vi själva satt upp eller ihop med några kollegor. Inte alltid, men ofta går det att omprioritera. Gör det!
  • Be din chef om hjälp att prioritera!
    Chefens uppgift är att prioritera. Jag upplever att många ibland inte vågar eller bara glömmer att det är just det ens chef finns till för.

Genom att vara hälsosamt lat skapar du mod att inte springa på varje boll och det hjälper dig och dina kollegor att leverera på rätt nivå.

Maria Göthe, HR-konsult, Wise Consulting.

Häng med på vår VIP-lista!

Vill du få en up-date när vi fyller på med nytt innehåll, såsom events, bloggar, guider eller spännande poddavsnitt? Då ska du fylla i dina uppgifter här så skickar vi dig ett mail när det finns nytt innehåll!