HÅR och ARUBA – hur hänger det ihop?

31 March 2015

Jag tror att de flesta som arbetar med HR någon gång träffat på personer som inte vet vad HR och personalfrågor är. T ex har man suttit på den där festen och pratat med sin bordsdam/-herre och innan man ätit upp förrätten har man fått frågan som undantagslöst ställs när man bekantar sig med någon ny. ”Och vad jobbar du med?” Lika självklart har man svarat. ”Jag jobbar inom HR” Vad som sedan händer kan vara både spännande och överraskande. Jag själv har bl a fått kommentaren ”Vad sa du -jobbar du med HÅR?” (och jag vet att jag inte är ensam).

Okej, det är nu genomför en snabb inre överläggning med sig själv och undrar om personen i fråga tror att man verkligen är frisör/hårkonstnär (jag kan ju ha talat otydligt) eller om det indikerar det man tror – att vederbörande inte har en aning om vad HR är. Jag gör ett försök till för att undanröja alla tveksamheter. ”Jag jobbar som HR-konsult – H u m a n R e s o u r c e s.” ”Öhh, jaha??” Nu vet jag säkert!

Detta blir spännande tänker jag och funderar snabbt på vilken ingång jag ska ta för att förklara vad jag gör på ett intresseväckande och tydligt sätt.

ARUBA
Rekrytering är alltid ett säkert kort – det vet ju alla vad det handlar om och man har ofta egen erfarenhet av att ha varit på anställningsintervju. Men HR är ju så brett och innefattar så mycket mer. Tack och lov finns ju allt numera samlat i ARUBA. Så för att snabbt komma till kärnan brukar jag kort och gott säga ARUBA. Vadå ARUBA undrar bordssällskapet (eventuellt med tillägget ”det är ju en ö”)?

Jo: -Attrahera -Rekrytera -Utveckla -Behålla -Avsluta Och så tar man det därifrån. Tar man tillfället i akt här kan samtalet utvecklas till att innehålla områden som Employer Branding, Engagement, Leadership Development, Performance Management, Outplacement m m. Snacka om win-win! Jag får berätta om något jag engagerat sysslar med och en annan vet nu vad HR är – på riktigt. Så nästa gång du stöter på någon som inte är så hemma på HR-området se det som en möjlighet och ta tillfället i akt att berätta. ARUBA är garanterat något som fastnar och det är en enkel modell att utgå ifrån för att förklara HR arbetets alla områden.

Faktum är att jag hade nytta av ARUBA helt nyligen – hos frisören. Kvinnan som vanligvis klipper mig var sjuk så en kollega till henne tog hand om mig istället. Som väntat kom så frågan en bit in i samtalet. ”Och vad jobbar du med?” Jag svarade. ”Jag jobbar som HR-konsult, men vissa tror att jag är frisör…”

Kajsa Mellgren, HR-konsult på Wise Consulting

Häng med på vår VIP-lista!

Vill du få en up-date när vi fyller på med nytt innehåll, såsom events, bloggar, guider eller spännande poddavsnitt? Då ska du fylla i dina uppgifter här så skickar vi dig ett mail när det finns nytt innehåll!