Att leda (nära) på distans – AMORE-modellen!

4 February 2020

Att leda på distans har blivit vardag för de allra flesta av oss som arbetar som ledare. Idag leder vi inte bara på distans på grund av geografiska avstånd utan det sker även när vi har medarbetare på samma kontor. Vårt digitala landskap utarmar i allt större utsträckning den fysiska kontakten.

På kontoret där jag oftast är har vårt bolag 22 arbetsplatser, men runt 70 medarbetare. Vi har kontor i ytterligare två städer och i ett land till – vi är helt klart en distansledd verksamhet.

Tips till dig som leder på distans – struktur & logik

Jag vill dela några lärdomar, gällande ledarskap på distans och kommunikation, som jag stött på under de nästan 20 år jag har lett på distans. Lärdomar som jag hoppas kan stötta ditt distansledarskap:

  • Mottagarens fokustid blir allt kortare så använd din sändningstid med omsorg. Respektera och hushålla med dina medarbetares tid. Hen kan ha en kund väntande i receptionen.
  • Definiera dina arenor/kanaler; var repetitiv i dessa för att skapa förutsägbarhet.
  • Var tydlig och gör kvitteringar löpande. Utan kroppsspråk uppstår det lättare kommunikativa missförstånd.
  • Bygg in regelbunden frekvens i fysiska möten. Då tål relationen den mer avskalade digitala kommunikationen.
  • Etablera signalsystem för att se att dina medarbetare på distans är på rätt kurs och mår bra.

Kom ihåg närhet – kultur & känsla

Även fast vi leder på distans måste vi se till att det finns en närhet i ledarskapet. Oavsett avstånd. Närhet skapar rätt förutsättningar för tillit att ta initiativ, agera och prioritera på egen hand; att idka självledarskap.

Jag eftersträvar att agera efter en egen modell som jag valt att kalla AMORE-modellen – den sammanfattar fint de mjuka och så viktiga delarna av ledarskapet:

Amore – som i kär-lek. Gör lustfyllda saker när ni ses, också. Lekfullhet eller lite crazy humor är inte en motsättning till seriositet.

Mänsklighet – dela med dig av personliga lärdomar och perspektiv. Visa var du står värderingsmässigt och vem du är som människa. Blotta dig själv. Samtala om värden.

Omtänksamhet – medarbetaren behöver känna att du bryr dig på riktigt. Berätta att du vill veta om bekymmer, utmaningar eller framgångar att fira.

Redo – om medarbetaren behöver dig så finns du där. En medarbetare på distans stör i regel inte i onödan. Var tydlig med att medarbetare själv kan flagga behov så att inte hela ansvaret ligger på dig.

Engagemang – var nyfiken, intresserad, fråga! Utan nyfikenhet kan du missa något viktigt i de avskalade digitala kanalerna

Det är ju lätt att glömma bort vad alla bokstäver står för i olika modeller… ofta kommer vi enbart ihåg 3 grejer. Eller 6 av de 7 dvärgarna – tur att google finns! Men lättast kan du tänka att Amore-modellen handlar om att visa välvilja. När vi vill varandra väl kan vi bygga ledarskap med närhet, psykologisk säkerhet och tillit. Då skapas också resultat. Och, utan amore blir det bara chefskap och med bara det är i alla fall jag inte nöjd.

Med Amore/

Lisen Agnevik, VD på Wise Consulting.

Häng med på vår VIP-lista!

Vill du få en up-date när vi fyller på med nytt innehåll, såsom events, bloggar, guider eller spännande poddavsnitt? Då ska du fylla i dina uppgifter här så skickar vi dig ett mail när det finns nytt innehåll!