Röstteknik i digitala möten – retorikcoachen tipsar

19 maj 2020

top-left
top-right
bottom-right

Insikter & kunskap | Röstteknik i digitala möten – retorikcoachen tipsar

När du kommunicerar IRL gör du det mer eller mindre medvetet genom din röst, känslan bakom orden, ditt kroppsspråk såsom gester och blick, doft, kläder, längd och platstagande i rummet. En oändlig mängd sk icke-verbala signaler som ger mottagaren en bred bild av vad du vill kommunicera. Via en skärm tappar du många av de icke-verbala signalerna. Även om vi ser varandra är vi reducerade till en platt bild och det är svårare att skapa den där holistiska kontakten med varandra.

Det är då som många av oss börjar tala starkare, snabbare och höjer tonhöjden i ett försök att nå fram till de som sitter på andra sidan skärmen. Om du då inte har en stabil röstteknik är det lätt att du blir trött i rösten och tappar dina åhörares intresse.

Vad innebär en hållbar röstteknik?

Röstteknik handlar om hur vi hanterar den luftpelare som sätter sväng på stämbanden och bildar en ton och sedan får klang i de hålrum som finns i svalget, i munhålan, näshålan och som skapar ord som artikuleras med hjälp av käkens rörlighet, läpparna, tungan mot tandraderna.

Rösten är lika unik som ett fingeravtryck. Vår röst är vårt alldeles personliga varumärke. Och vi använder vår röst och vi talar på en mängd olika sätt. Hur vi kan variera vårt tal heter på fackspråk, prosodi. Det är parametrar som vi kan styra över såsom;

  • Tempo – ett varierat tempo skapar energi men med ett för snabbt tempo tappar åhörarna tråden
  • Pauser – att ta pauser mellan stycken eller efter en viktig mening gör att informationen landar hos åhöraren. Det är i pauserna du ska andas. Det finns både kortare och lite längre pauser
  • Melodi – en varierad melodi uppfattas som engagerad och motiverande, det handlar om att släppa fram en känsla och låta den färga dina ord
  • Styrka – ibland krävs en stark röst men ofta handlar det mer om att rikta talet genom skärmen, tänka att rösten går igenom och förbi skärmen, inte att rösten hamnar på tangentbordet
  • Tonhöjd – en för hög tonhöjd kan uppfattas som gäll och genomborrande medan en för låg tonhöjd kan bli bullrig och otydlig
  • Klang – om du pratar med stängd käke så får inte rösten någon klang och den låter torr och likgiltig. Men en avspänd käke som rör sig i talet får rösten att fyllas av den känsla som du vill förmedla

Ovan handlar om själva talet som kommer ut. Nedan följer mer rösttekniska förklaringar. Vad tror du att du måste tänka och träna mer på i din röst?

Andningen/stödet – vissa har en stark kommunikationsvilja. Då hamnar ofta andningen lite för högt, sk nyckelbensandning. När det sker så hinner vi inte landa i en djupare andning och få tag i det sk stödet (de raka bukmusklerna, diafragman) och kompenserar då med att öka trycket, fonationen, på stämbanden. Ofta höjer vi tonhöjd och då spänns stämbanden ännu mer och det säger sig självt att vi blir trötta i rösten. Sänk tempot, ta pauser så att du hinner med kroppen. Det handlar inte om att dra ner engagemang och riktning, utan att sänka axlarna, andas ut med en stor suck, ta tag i stödet och rikta den stabila, bottnade rösten genom skärmen och ut på andra sidan. En viktig komponent för att vi som åhörare ska vilja lyssna på en röst är en aktiv och avspänd artikulation där konsonanterna i språket blir stommen och vokalerna får fyllas med klang.

Hållbar röst – gör så här

  • Hållningen är a-o i en god röstteknik. Sitt rakt upp och ner med båda fötterna stabilt i golvet. Rak rygg och lite lätt framåtlutad och med lång nacke, alternativt stå upp på båda benen i höftbredd
  • Medvetandegör din andning och se till att du har en djup och avspänd buk-andning
  • Se till att käken är avspänd, gapa stort och slappna av. Många av oss biter ihop den mest hela tiden
  • Rikta rösten och blicken och skapa kontakt med den eller dem som du kommunicerar med. Se om det landar och be om kommunikationskvitto genom en blick, eller nick
  • Sänk tonhöjden – en hög tonhöjd blir lätt genomträngande och lyssnaren stänger av, rakt motsatt effekt alltså än vad talaren önskar

Att stärka din röst är lika med att stärka ditt personliga uttryck och skapa tillit och tydlighet i din kommunikation och öka förmågan att kunna inspirera och skapa motivation hos dina åhörare.

Sophie Tolstoy Regen, Logonom, Kommunikationscoach & Ledarutvecklare på Wise Consulting.

Group-3

Vill du veta mer? Hör av dig till oss.

Sidor du kanske gillar

Blogg

Tema HR-Tech – HR-system | Steg-för-steg-guide för en lyckad implementation

Att upphandla och implementera ett HR-system är tidskrävande. Om vi inte planerar noga och driver...
Läs mer här
Blogg

Krönika | Summering av HR-året 2021 | Human Growth Award

Att bygga sitt bolag starkt genom att involvera och engagera sina medarbetare i utmaningar och...
Läs mer här
Blogg

Framtidens arbetsplats är en hybrid

Många är nog tillbaka efter en förhoppningsvis härlig sommarledighet, hungriga på att sätta igång med...
Läs mer här
Blogg

Triple bottom line – Hur arbetar du med social hållbarhet?

Just nu pågår hos de allra flesta verksamheter ett arbete med att sammanställa årsredovisningen för...
Läs mer
Blogg

Motivera dina medarbetare – så här gör du!

Jag minns en chef jag hade tidigt i karriären som gav mig ansvar och förtroende...
Läs mer
Blogg

Kompetensutveckling av personal – tre tips som gör verklig skillnad!

Under det gånga året har jag haft mycket tid till att reflektera över hur och...
Läs mer
Blogg

Hur kan HR bidra till en mer hållbar omställning – 4 konkreta tips

För att lösa den pågående klimatkrisen räcker det inte med Earth Hour en gång om...
Läs mer
Blogg

Coachande ledarskap: Tips för att bli en coachande ledare

Som chef varierar du säkert ditt sätt att leda dina medarbetare utifrån arbetsuppgifter, vilka egenskaper...
Läs mer
Blogg

Möt Elin Möllstam | HR-konsult med passion för Brave Worklife

Till skillnad från mitt första jobb är jag numera aldrig själv. Jag har ju alla...
Läs mer

Kontakt

Har du några frågor kring våra tjänster eller hur vi jobbar? Tveka inte att höra av dig till oss. Vi hjälper dig gärna.