HR-konsult – nå era mål med extern expertis

26 november 2019

top-left
top-right
bottom-right

Insikter & kunskap | HR-konsult – nå era mål med extern expertis

Anlita en HR-konsult – varför? HR arbetar med de absolut viktigaste och ibland också svåraste frågorna som organisationer ställs inför. HR är en affärskritisk funktion, som fokuserar på ditt bolags ”people powers” – och människorna är som bekant varje bolags viktigaste tillgång. Har din HR-funktion rätt kunskaper för att skapa lönsamhet och effekt på sista raden? Att ta in extern HR-expertis kan vara avgörande för att ta nästa steg för just ditt bolag.

Precis som många andra avdelningar kan HR bli ännu bättre på att köpa in extern specialistkompetens. Marknad, ekonomi, it, reception – är andra funktioner som ofta tar in extern kompetens för att skapa förflyttning framåt och för att utvecklas. HR-funktioner har mycket att vinna på att ta in experter utifrån, som med nya ögon t.ex. sätter strategin och strukturen för kompetensförsörjning, eller är specialisten vid avvecklingar eller större transformationer.

Vad får du i en HR-konsult?

När du anlitar en riktigt vass konsult får du en person som med nya ögon lyfter ert HR-arbete, genomför projekt och som underlättar ert arbete. När du tar in extern specialistkompetens ska det tillföra värde och skapa positiva resultat, aldrig enbart fylla en tom stol. Vid dessa fall kan det vara lägligt att ta in HR-kompetens:

  • När du behöver specialistkompetens inom t.ex. comp & ben, digital HR och arbetsmiljö eller vid HR-projekt som; lönerevisioner, fackliga förhandlingar, diskriminering, rehabilitering.
  • När du vill stärka upp ditt team under en kortare eller längre period med någon som hela tiden utmanar och arbetar övergripande.
  • Vid föräldraledighet, tjänstledighet och sjukskrivning.
  • Vid omorganisation, avveckling och förändring.
  • Om ni är ett mindre bolag som ännu inte har HR.

3 tips inför val av leverantör:

  • Välj HR-konsult omsorgsfullt – för att personen du tar in ska kunna ska ge verklig effekt måste matchningsprocessen vara noggrant utförd av konsultbolaget.
  • Våga leta efter nya ögon – våga välj någon som inte är stereotypisk för ert bolag och bransch. På köpet får du nya infallsvinklar och insikter.
  • Se till att bli utmanad – välj en konsult som utmanar dig.

Är du intresserad av att höra hur en sådan här lösning skulle kunna se ut hos er och hur vi kan hjälpa er att nå er målbild? Hör av dig till oss så berättar vi mer eller läs mer här – anlita en HR-konsult.

Sofie Rosendal, arbetar som Marketing and Communication Specialist på Wise Consulting.

Group-3

ViIl du skapa konkurrenskraft genom engagerade och motiverade människor?

Kontakt

Har du några frågor kring våra tjänster eller hur vi jobbar? Tveka inte att höra av dig till oss. Vi hjälper dig gärna.