En reflektion om vikten av tid för reflektion!

19 juni 2018

Insikter & kunskap | En reflektion om vikten av tid för reflektion!

När har du mest tid för reflektion? När är du som mest kreativ? När känner du dig som mest tillfreds med vad du åstadkommit?

Nu går vi in i en tid då vi får större möjlighet till reflektion. Ledighet och lugnare tider brukar för många innebära en tid då ”jag ska läsa den där boken, lyssna på den där podden, sätta mig in det där nya systemet, fundera på nya infallsvinklar, osv…”

För många av oss prioriterar detta då vi är lediga… För mig är ledigheten min mest kreativa period på året, rent tankemässigt alltså. Många frågor landar in och jag tar mig tid att läsa böcker, spännande bloggar och ger mig själv tid till att reflektera och inspireras. När jag är tillbaka på jobbet är jag full av entusiasm och nya idéer. Inspirerad och motiverad gör jag några förändringar som känns tillfredsställande, kommer i mål med projekt och startar nya spännande projekt. Men sen brukar jag falla in i den så kallade vardagen igen. Alla uppgifter, både privat och på jobbet, som bara måste göras tar liksom upp all tid, och det rullar på i en himla fart.

Men, det här året kommer att bli annorlunda, det har jag bestämt mig för. Jag vill vara den som inspirerar, peppar, kommer med nya idéer, går i mål med projekt och startar nya, jag vill bidra till den utvecklingsresa som mitt företag är på, jag vill vara en bra chef och jag vill framförallt må bra över det jag presterar – hela året.

För att lyckas med det måste jag skapa mer utrymme för reflektion. Reflektion är ett så pass kraftfullt verktyg både i din egen och verksamhetens utveckling, därför är det viktigt att vi skapar utrymme för just det, sommaren är inte enough.

Hur får du tiden att räcka till?

Det handlar främst om prioriteringar och effektivitet, och självklart om konsten att säga nej. Genom att strukturera och planera ditt arbete och fritid bättre får du också mer tid över. Viktig tid som du kan lägga på dig själv och din utveckling. Vad är det då som tar din tid i anspråk? Det finns några återkommande saker – för många möten, för mycket mejl, många frågor från andra, sms och långa telefonsamtal. Och nej, vissa saker kan vi inte påverka, men en del saker går faktiskt att påverka.

Vi är ofta lite för optimistiska när det kommer till tid, vi har svårt att prioritera, vi har svårt att säga nej, vi lägger inte in tid för förberedelser och utveckling – därmed har vi också svårt att hinna få koll på tankar och lösningar. Tänk dig att du rusar in i ett möte direkt från ett annat möte, du har inte förberett dig, inte läst på, inte hunnit tänka igenom lösningar – hur ska du då kunna vara den som bidrar?

Här kommer mina bästa tips för att skapa mer luft i kalendern, luft som ska användas för reflektion och kunskapspåfyllnad:

  • Skapa struktur för dina arbetsuppgifter – använd verktyg som hjälper dig att hålla koll (trello, wunderlist, onenote, etc)
  • Ifrågasätt alla dina måsten och gör dig av med minst två
  • Lägg in tid i kalendern för förberedelser, rucka ej på dessa
  • Lägg in tid för kunskapspåfyllnad – nya utmaningar och projekt kräver ny kunskap, hos oss kallar vi det för ”thinktanks”
  • Fokusera på ditt uppdrag – allt annat får vänta
  • 10 minutersregeln är ett bra tips när du är hemma – allt som tar mindre än 10 minuter att göra ska du göra direkt, utan att blinka 😉

Lycka till.

Ann-Sophie (Affi) Mattsson arbetar som Affärsområdeschef (HR-C) & Regionchef.

Group-3

Vill du veta mer? Hör av dig till oss.

Sidor du kanske gillar

Blogg

Nya LAS sammanfattat i 8 punkter

Större möjlighet att göra undantag i turordningen, lättare att säga upp anställda och snabbare väg...
Läs mer här!
Blogg

5 tips för framgångsrikt hybridarbete

Hybridarbete är ordet på mångas läppar just nu. Flexibiliteten att kunna arbeta hemma är uppskattad...
Läs mer här!
Blogg

3 frågor med vår vd Katarina Walter

Vilka är de främsta utmaningarna för företag 2023? Vilken app går det bara inte att...
Läs mer här
Blogg

HR – vad är det och varför bör din organisation arbeta med personalfrågor?

En kärnfråga för organisationer är hur man kan få anställda att vara effektiva och arbeta...
Läs mer här
Blogg

Välmående på jobbet – vad innebär det idag?

Nu när vi äntligen får samlas igen på våra arbetsplatser, som under pandemin varit stängda,...
Läs mer här
Blogg

Tema HR-Tech – HR-system | Steg-för-steg-guide för en lyckad implementation

Att upphandla och implementera ett HR-system är tidskrävande. Om vi inte planerar noga och driver...
Läs mer här
Blogg

Krönika | Summering av HR-året 2021 | Human Growth Award

Att bygga sitt bolag starkt genom att involvera och engagera sina medarbetare i utmaningar och...
Läs mer här
Blogg

Framtidens arbetsplats är en hybrid

Många är nog tillbaka efter en förhoppningsvis härlig sommarledighet, hungriga på att sätta igång med...
Läs mer här
Blogg

Triple bottom line – Hur arbetar du med social hållbarhet?

Just nu pågår hos de allra flesta verksamheter ett arbete med att sammanställa årsredovisningen för...
Läs mer

Kontakt

Har du några frågor kring våra tjänster eller hur vi jobbar? Tveka inte att höra av dig till oss. Vi hjälper dig gärna.