Distansarbete – hur får du det att fungera?

28 november 2019

top-left
top-right
bottom-right

Insikter & kunskap | Distansarbete – hur får du det att fungera?

I en stor studie utförd av Nicholas Bloom, professor i ekonomi vid Stanford University, lät en av Kinas största resebyråer, Ctrip, delar av sin personalstyrka att arbeta hemifrån fyra dagar i veckan. Anledningen var dels höga lokalkostnader och för att undersöka effekten av hemarbete.

Studien visade att produktiviteten bland de slumpmässigt utvalda gick upp med hela 13 %, personalomsättningen minskade med 50 % och medarbetarna blev effektivare, gladare och cheferna fick mer tid över. Företaget kunde dessutom göra större vinster. Detta ledde till att Ctrip nu infört ett permanent erbjudande om distansarbete i sin företagspolicy.

Att distansarbete gav positiva resultat hos Ctrip blev ganska tydligt i och med studien, men det är kanske inte alltid så enkelt och det finns en del saker att jobba med för att få distansarbete att fungera.

Hur kan du som arbetsgivare möta distansarbete?

Jag uppskattar mitt jobb otroligt mycket – våra spännande uppdrag, mina härliga kollegor och vår fina kultur. Vi hjälps åt och delar med oss av både tid och kompetens för att kunna göra skillnad hos våra kunder. Jag bor också på landet, vilket innebär 10 mil från jobbet. För mig går vardagsekvationen inte ihop om jag ska pendla dessa mil varje dag, och flytta är inte aktuellt.

Så, hur går detta ihop? Jo, i och med att jag nu arbetar hos en fantastisk arbetsgivare har diskussionen aldrig varit om pendling eller flytt, utan om en lösning som ska få det att fungera. Som det ser ut nu arbetar jag deltid hemifrån och deltid på kontoret. Jag har gjort det i drygt tre år nu och är mer än tacksam för möjligheten och förtroendet att få arbeta så. För att distansarbete ska vara hållbart är det viktigt att hitta lösningar för hur ni kan få det att fungera, både för den anställde, kollegorna och chef.

Fördelar med distansarbete

Jag möts ofta av reaktionen ”wow vilken lyx” av många som inte har den möjligheten och ja, det är lyxigt i och med att jag inte behöver lägga massa tid på resande, och kan vara mer flexibel när det gäller omgivning och familj. Jag upplever också att det är en fördel för arbetsgivaren. De dagar jag jobbar hemifrån kan jag vara effektiv och fokusera under längre stunder. Jag får saker gjort och kan beta av det som behöver göras. Samtidigt har det varit viktigt för mig att också vara på plats på kontoret.

Om ni har möjlighet är det bra att kunna kombinera distans- och kontorsarbete. Det fungera bra för mig. Jag behöver träffa mina kollegor och tanka energi och den kultur jag är och vill vara en del av, och det gör jag i det fysiska mötet. Det är något jag tror är viktigt för många.

Nackdelar med distansarbete

En utmaning med distansarbete kan vara att det är svårt att dra gränsen mellan arbetstid och ledig tid. Det är lätt att gränsen suddas ut och att du inte känner dig tillräcklig och helt närvarande vare sig hemma eller på jobbet. Men det finns saker du kan göra för att inte hamna i den fällan.

Tips för hållbart och fungerande distansarbete:

  • Viktigt att du, går till och från jobbet, även hemma. Försök att få till en tydlig start och avslut på din dag
  • Ordna med en särskild arbetsplats och gärna med möjlighet att stänga in dig om det finns fler i hushållet som kommer och går
  • Planera in pauser under dagen, precis som du har det på jobbet, och lägg gärna in påminnelser om det. Det är lätt att fastna och så har halva dagen gått utan att du har rest på dig en enda gång
  • Var tydlig med omgivning att du JOBBAR hemma så att förväntningarna inte blir orimliga på att du också ska hinna fixa, städa, laga mat, slänga in en tvätt och skjutsa till och från aktiviteter, för du är ju ”ändå hemma”
  • Skapa bra kanaler för kommunikation så att både du, din chef och dina kollegor upplever närvaro och lättillgänglighet. Vi använder Slack
  • Människor behöver vara runt människor – även vi ”hemmajobbare” – så se till att vara på kontoret med jämna mellanrum och tanka energi och påminnas om varför man älskar sitt jobb och människorna där ????

Linda Wennergren, teamchef på Wise Consulting.

Group 2

ViIl du skapa konkurrenskraft genom engagerade och motiverade människor?

Sidor du kanske gillar

Case

Case | Omegapoint

Vi landade i att vi ville ha en skräddarsydd ledarskapsutbildning under en period om 18...
Lotta Hammarström, Talent Management
Läs mer
Case

Case | Stavdal

Vi började med att göra en så kallad HR-kartläggning där vi gick igenom samtliga HR-områden...
Mikael Olsson, CEO
Läs mer
Case

Case | Genworth

Vår mission och våra värderingar är nu tydliga både internt för våra medarbetare och externt...
Lars von Sivers Lindmark, vd
Läs mer
Case

Case | Circle K

Cheferna som gått programmet har fått nya insikter om sig själv och sitt ledarskap och...
Jessica Lindqvist, Utbildningsansvarig
Läs mer
Events

FULLSATT | Frukostseminarium Göteborg 4 mars 2020 | Future leadership skills – har du rätt kompetenser?

Vad blir viktigt för dig som ledare i framtiden? I en komplex värld med snabba...
Boka här
Påjobbetpodden

Påjobbetpodden | Erik Ringertz från Netlight

I detta avsnitt får vi lyssna till ett kärt återbesök av Erik Ringertz, VD på...
Lyssna här
Påjobbetpodden

Påjobbetpodden | Maria Göthe om psykologisk säkerhet

Häng med när Maria Göthe, ledarutvecklare och HR-expert på Wise Consulting pratar psykologisk säkerhet. Vad...
Lyssna här
Påjobbetpodden

Påjobbetpodden | Alexander Storckenfeldt vd på Anticimex

Hur gör du för att gå vidare i karriären hos en och samma arbetsgivare? Lyssna...
Lyssna här
Påjobbetpodden

Påjobbetpodden | Sofia Stigendal – rekrytera inkluderande

I detta avsnitt får du lyssna till Sofia Stigendal från Arbetsgivarverket. Hon berättar delar praktiska...
Lyssna här

Kontakt

Har du några frågor kring våra tjänster eller hur vi jobbar? Tveka inte att höra av dig till oss. Vi hjälper dig gärna.