Behov av ny kompetens – satsa på upskill och reskill!

03 november 2020

top-left
top-right
bottom-right

Insikter & kunskap | Behov av ny kompetens – satsa på upskill och reskill!

Att det råder kompetensbrist för många organisationer har nog inte undgått någon. Arbetsmarknaden är tuff och många verksamheter har utmaningar med att attrahera kvalificerade kandidater när konkurrensen är stor. Det kan dock vara värt att flytta fokuset från rekryteringen till ett se över kompetenserna man redan har. Men hur gör man för att behålla sina talanger? Framgångsfaktorerna heter – upskill och reskill!

Kompetensbristen idag är enorm, forskning visar att ungefär 50% av all personal behöver betydande omskolning och vidareutveckling inom de närmsta åren. Den ständiga teknikutvecklingen och digitaliseringen kräver ständigt nya förändrade kompetenser och organisationer behöver säkerställa att de har rätt kompetenser för att kunna möta framtidens arbeten. Att kompetensutveckla medarbetarna blir därför avgörande för organisationens överlevnad och för att fortsatt vara konkurrenskraftiga.

Börja med att sätta upp en kompetensstrategi Se över vilka kompetenser som behövs framåt. Enkelt förklarat betyder det att rusta medarbetarna med den kunskap som behövs för att de ska kunna utföra sina arbeten på nytt sätt – upskill eller möjliggöra vidareutbildning om att det behövs helt nya kompetenser – reskill.

Kompetensutveckling – upskill

Upskill syftar till att ge medarbetarna möjlighet att uppdatera och förfina de kunskaper de redan har. Organisationer som förstår värdet av personlig utveckling hos sina medarbetare kommer lättare behålla dem. Det är även gynnsamt för företagets tillväxt och konkurrenskraft. Det är därför viktigt att se över och utveckla de interna processerna som möjliggör kontinuerlig validering av medarbetarnas kompetens. Genom att ha sådana processer pågående får ni koll på vilka specifika kunskaper era medarbetare har och vad de behöver för att hålla sig uppdaterade. På det sättet kan ni rikta resurserna och satsa på rätt upskill för rätt medarbetare.

Vidareutbildning – reskill

Reskill innebär, som de låter, att lära sig något nytt. Kravet på ny kunskap ökar men att rekrytera i en arbetsmarknad där det i dagsläget råder brist på talanger kan reskilling istället vara ett perfekt alternativ. Se över vilka medarbetare som sitter på värdefulla talangegenskaper. Talanger utmärker sig bland annat genom sin förmåga att ta egna beslut och vara drivande på arbetsplatsen. Se till att dessa stjärnor får möjlighet till utveckling och förvärva helt ny kunskap – detta blir lärdomar som ni sedan förvaltar och drar nytta av.

Genom att behålla era medarbetare skapar ni ett starkt arbetsgivarvarumärke. När ni synliggör medarbetarnas kompetens och tillgodoser dem med bra utvecklingsmöjligheter, kommer ni utan tvekan att bli mer attraktiva i era medarbetares ögon.

Ta chansen, och fånga de möjligheter som finns där ute! Kolla gärna in våra utbildningar också, tipsar särskilt vår utbildning inom Arbetsmiljö som är mer aktuell än någonsin!

Sandra Berglin, arbetar med kommunikation och marknadsföring på Wise Consulting

Group 2

Vill du veta mer om kompetensutveckling? Hör av dig till oss!

Sidor du kanske gillar

Påjobbetpodden

Påjobbetpodden | Maria Göthe om psykologisk säkerhet

Häng med när Maria Göthe, ledarutvecklare och HR-expert på Wise Consulting pratar psykologisk säkerhet. Vad...
Lyssna här
Blogg

Varför du ska jobba som HR-konsult

Det som verkligen är förmånen med mitt jobb är att få hjälpa människor och organisationer...
Läs mer här
Wise paper

Wise Paper | Rapport – Svenskarnas inställning till distansarbete

Vår inställning till arbete förändras över tid – och som företag behöver vi vara anpassningsbara...
Läs mer här
Wise paper

Wise Paper | Checklista – HR Compliance

Uppfyller ditt företag lagkraven inom HR? Känner du till vilka lagar och regler som du...
Läs mer här
Wise paper

Wise Paper | Ledarskap & självledarskap på distans

Att leda på distans har blivit påtagligt för de flesta av oss som arbetar som...
Läs mer här
Wise paper

Wise Paper | Svåra samtal

Centralt i alla typer av svåra samtal är att du som chef ska förmedla ett,...
Läs mer här
Wise paper

Wise Paper | 7 tips vid uppsägningssamtal

Att ge medarbetare besked om uppsägning är för de flesta chefer bland de absolut tuffaste...
Läs mer här
Blogg

Korttidsarbete & permittering – det här gäller

Med Coronaviruset (Covid-19) har många frågor och funderingar dykt upp och arbetsgivare behöver ta ställning...
Läs mer
Wise video

Wise Video | HR + kommunikation = trygghet och framgång

I detta inspelade material från vårt webbinarium "HR + kommunikation = trygghet och framgång" guidar...
Läs mer här

Kontakt

Har du några frågor kring våra tjänster eller hur vi jobbar? Tveka inte att höra av dig till oss. Vi hjälper dig gärna.