Appar som underlättar arbetsdagen

04 juni 2019

top-left
top-right
bottom-right

Insikter & kunskap | Appar som underlättar arbetsdagen

Kan du komma hem efter en dag på jobbet och undra vad som egentligen hände? – Du vet att du bidrog med massor och fick saker gjorda. Men gjorde du rätt saker och gick du i mål med dina projekt eller hamnade andra saker i vägen?

Hur en arbetsdag ser ut varierar, ibland flyter allt på bra i lugn takt medan andra dagar blir både röriga och stressiga. Att hitta sätt för att optimera din arbetsdag är lika med att hitta sätt för att optimera all din tid, eftersom vi ofta påverkas av allt vi inte hann med även efter jobbet.

Börja med några grundläggande saker:

  • Notiser – se över dina notiser, vilka behöver du ha push på, vilka ska du stänga av etc. Det är lätt att fastna i andra saker om du inte satt rätt inställningar för notiser.
  • App-struktur – jobba med mappar för dina appar och gör en struktur som passar dig, kanske ligger alla jobbrelaterade appar i samma mapp och mer privata appar i en. Detta är extra viktigt på telefonen, så börja där.
  • Dator vs mobil – vilka appar bör och kan du ha både på datorn och telefonen (om du arbetar med dator), ibland kan det finnas fördelar med att ha apparna på flera av dina devices.

När du har gjort detta kan du fundera över vilka behov du har och vad som idag saknas för att du ska känna dig effektiv,  produktiv och nöjd efter en arbetsdag. Jobbar ditt företag med Slack går apparna nedan att integrera.

Appar för planering, to-dos, projekt och återhämtning

  • Wunderlist – en app för att skapa och samla dina idéer på ett och samma ställe. Listorna du skapar kan du få tillgång till på både datorn, mobilen och iPaden. En enkel och bra app när du snabbt vill skriva ner to-dos, dela med andra och jobba med påminnelser.
  • Todoist – hjälper dig att hålla reda på dina dagliga uppgifter och ärenden. Du kan bland annat schemalägga dina aktiviteter, sätta prioritet på dem och få notiser om dem senare. Bra att använda om man gillar att göra-att-göra-listor och sedan bocka av vartefter.
  • Asana – en bra app för dig som vill få koll på alla dina projekt, to-dos och deadlines. Enkel att använda och dela med dina kollegor.
  • Trello – hjälper dig att skapa ordning när det gäller projekt på jobbet (eller i hemmet). Du kan skapa tavlor med listor som du själv arbetar med, eller dela med kollegor, familj eller vänner. En app som på ett effektivt sätt kombinerar planering och samarbete på ett mycket enkelt och designmässigt snyggt sätt.
  • Workingon – hjälper alla att driva ett projekt framåt, enkelt och tydligt. Alla i arbetsgruppen kan löpande lägga upp uppdateringar och hålla alla uppdaterade. Vilket förenklar samarbetet och kommunikationen kring projektet. Det finns en gratisversion av appen, prenumerationerna börjar på fyra dollar per användare och månad. (Endast genom Slack).
  • Google Hangouts – är en kommunikationsplattform som förenklar för er som inte jobbar under samma tak.
  • Stop, Breathe & Think – är en mindfulnessapp som hjälper dig att hitta fokus och lugn.

Extratips för dig som arbetar med HR (och slack)

  • Office Simplify – en app som gör HR enklare. Appen ger dig en överblick och påminner om viktiga saker när det gäller medarbetarna, så att du kan fokusera på det som är viktigt – relationerna.

Plocka fram din smartphone och leta runt bland appar som passar just dig och din vardag.

Sofie Rosendal arbetar med marknadsföring på Wise Consulting.

Group 2

Vill du veta mer? Hör av dig till oss!

Sidor du kanske gillar

Case

Case | Omegapoint

Vi landade i att vi ville ha en skräddarsydd ledarskapsutbildning under en period om 18...
Lotta Hammarström, Talent Management
Läs mer
Case

Case | Stavdal

Vi började med att göra en så kallad HR-kartläggning där vi gick igenom samtliga HR-områden...
Mikael Olsson, CEO
Läs mer
Case

Case | Genworth

Vår mission och våra värderingar är nu tydliga både internt för våra medarbetare och externt...
Lars von Sivers Lindmark, vd
Läs mer
Case

Case | Circle K

Cheferna som gått programmet har fått nya insikter om sig själv och sitt ledarskap och...
Jessica Lindqvist, Utbildningsansvarig
Läs mer
Events

FULLSATT | Frukostseminarium Göteborg 4 mars 2020 | Future leadership skills – har du rätt kompetenser?

Vad blir viktigt för dig som ledare i framtiden? I en komplex värld med snabba...
Boka här
Påjobbetpodden

Påjobbetpodden | Erik Ringertz från Netlight

I detta avsnitt får vi lyssna till ett kärt återbesök av Erik Ringertz, VD på...
Lyssna här
Påjobbetpodden

Påjobbetpodden | Maria Göthe om psykologisk säkerhet

Häng med när Maria Göthe, ledarutvecklare och HR-expert på Wise Consulting pratar psykologisk säkerhet. Vad...
Lyssna här
Påjobbetpodden

Påjobbetpodden | Alexander Storckenfeldt vd på Anticimex

Hur gör du för att gå vidare i karriären hos en och samma arbetsgivare? Lyssna...
Lyssna här
Påjobbetpodden

Påjobbetpodden | Sofia Stigendal – rekrytera inkluderande

I detta avsnitt får du lyssna till Sofia Stigendal från Arbetsgivarverket. Hon berättar delar praktiska...
Lyssna här

Kontakt

Har du några frågor kring våra tjänster eller hur vi jobbar? Tveka inte att höra av dig till oss. Vi hjälper dig gärna.