Aktivt lyssnande – så blir du en mästare

06 april 2021

top-left
top-right
bottom-right

Insikter & kunskap | Aktivt lyssnande – så blir du en mästare

I julas skrev jag på LinkedIn att ”En av de finaste julgåvor du kan ge, är din egen tid! Att ge sin egen tid kan man göra på många sätt. Ett sätt att ge sin tid är att lyssna. Att kunna lyssna på rätt sätt är ett fantastiskt redskap för att vinna förtroende och visa respekt.

Olika typer av lyssnande

Det finns olika sätt att lyssna, nedan har jag delat in i tre olika typer av lyssnande; ofokuserat, fokuserat passivt och fokuserat aktivt.

Ofokuserat lyssnande

Det kan tex vara när någon berättar om en resa, men du tänker samtidigt på någon liknande resa som du själv varit med om och ditt fokus hamnar på din egen resa. Du kan inte stoppa dina egna tankar och tappar fokus på lyssnandet. Ibland kanske du själv har sagt “ja, men det är precis som den gången då jag…” och helt plötsligt har du tagit över konversationen och styr den i en riktning som inte alls är vad den du talar med hade tänkt.

Fokuserat passivt lyssnande

När du lyssnar fokuserat passivt ligger hela din uppmärksamhet på den som berättar. Du lyssnar utan att koppla in dina egna erfarenheter och presenterar inga idéer på lösningar. Du lyssnar nyfiket på vart historien ska föra er och det enda du lägger märke till är det som berättas. När du lyssnar fokuserat passivt är du mer fördomsfri i ditt lyssnande. Du lyssnar och hör historien som för första gången och med ett barns nyfikenhet. Du ger hen utrymme för att ventilera eller prata av sig om sin situation, dock utan att värdera eller kommentera det.

Fokuserat aktivt lyssnande

Fokuserat aktivt lyssnande är ett strukturerat sätt att lyssna och svara andra, med inriktning på den som pratar. Det är med andra ord mycket mer än att bara höra orden som kommer ur den andra personens mun. Fokuserat aktivt lyssnande är precis som uttrycket antyder, det kräver närvaro och ett medvetet val. Ett val att sätta sin egen agenda åt sidan för en stund och sätta sig in i en annan människas värld. Att lyssna och förstå vad den andre personen förmedlar, inte bara vad den säger. Lyssna med fokus utan värderingar och inte styra över till sig själv utan istället ge den andre personen fullt utrymme.

En viktig sak, framförallt i coaching, är att när du lyssnar fokuserat aktivt så tar du också hänsyn till sånt som kanske sägs mellan raderna. Allt ifrån kroppsspråk, röstläge, intensitet och närvaro kan ge dig viktig information. En bra fråga är; Har jag uppfattat dig rätt när du säger….

Tips på aktivt fokuserat lyssnande

  • Var nyfiken – nyfiken på den du lyssnar på. Det hjälper dig upptäcka och förstå mer
  • ”Checka ut” från tidigare möten eller samtal
  • Försök inte att analysera och värdera, utan lyssna klart
  • Tänk inte på vad du skall säga härnäst, vilket är särskilt vanligt vid konfliktsituationer och meningsskiljaktigheter
  • Våga låta det vara tyst ibland, för att ge den andre möjlighet att reflektera
  • Avbryt inte, utan låt den du lyssnar på tala till punkt.
  • Ställ frågor för att uppmuntra den andra personen att utveckla och berätta mer
  • Ta ett djupt andetag, andas med magen så syresätter du hjärnan och kan lyssna mer aktivt
  • Lyssna i lugn och ro, jaga inte på. Titta inte på klockan eller ge andra signaler på otålighet
  • Lägg undan mobil och andra saker som distraherar
  • Summera gärna samtalet

Tänk på att ditt kroppsspråk påverkar när du lyssnar på andra. Det är därför viktigt att du visar med ditt kroppsspråk att du lyssnar och på så vis uppmuntras den som talar att fortsätta.

Visa att du lyssnar

  • Vänd dig mot den du lyssnar på
  • Luta dig lite framåt
  • Ha god ögonkontakt
  • Använd nickningar, leende och små ”hummanden”

Att lyssna fokuserat aktivt är så viktigt, inte bara för våra relationer på jobbet och i jobbet utan också i våra relationer till familj, vänner och framför allt till våra barn. Så återigen, en av de finaste gåvor du kan ge är din egen tid, din egen tid att lyssna fokuserat aktivt.

Aktivt fokuserat lyssnande är som nämnt ovan en viktig metod i våra coachprogram. Vi genomför både färdigpaketerade och anpassade program inom karriärcoachningchefscoaching och annan individuell coaching. Om du vill veta mer om våra olika coachprogram hör av dig, vi hjälper gärna till!

Mer lästips! – Utveckla din emotionella kompetens

Kia Lingegård, senior karriärcoach och ledarutvecklare på Wise Consulting

Group-3

Vill du veta mer om våra coachprogram? Fyll i dina uppgifter nedan så hörs vi!

Sidor du kanske gillar

Blogg

Tema HR-Tech – HR-system | Steg-för-steg-guide för en lyckad implementation

Att upphandla och implementera ett HR-system är tidskrävande. Om vi inte planerar noga och driver...
Läs mer här
Blogg

Krönika | Summering av HR-året 2021 | Human Growth Award

Att bygga sitt bolag starkt genom att involvera och engagera sina medarbetare i utmaningar och...
Läs mer här
Blogg

Framtidens arbetsplats är en hybrid

Många är nog tillbaka efter en förhoppningsvis härlig sommarledighet, hungriga på att sätta igång med...
Läs mer här
Blogg

Triple bottom line – Hur arbetar du med social hållbarhet?

Just nu pågår hos de allra flesta verksamheter ett arbete med att sammanställa årsredovisningen för...
Läs mer
Blogg

Motivera dina medarbetare – så här gör du!

Jag minns en chef jag hade tidigt i karriären som gav mig ansvar och förtroende...
Läs mer
Blogg

Kompetensutveckling av personal – tre tips som gör verklig skillnad!

Under det gånga året har jag haft mycket tid till att reflektera över hur och...
Läs mer
Blogg

Hur kan HR bidra till en mer hållbar omställning – 4 konkreta tips

För att lösa den pågående klimatkrisen räcker det inte med Earth Hour en gång om...
Läs mer
Blogg

Coachande ledarskap: Tips för att bli en coachande ledare

Som chef varierar du säkert ditt sätt att leda dina medarbetare utifrån arbetsuppgifter, vilka egenskaper...
Läs mer
Blogg

Möt Elin Möllstam | HR-konsult med passion för Brave Worklife

Till skillnad från mitt första jobb är jag numera aldrig själv. Jag har ju alla...
Läs mer

Kontakt

Har du några frågor kring våra tjänster eller hur vi jobbar? Tveka inte att höra av dig till oss. Vi hjälper dig gärna.