5 steg till ett bättre självledarskap vid distansarbete

08 mars 2021

top-left
top-right
bottom-right

Insikter & kunskap | 5 steg till ett bättre självledarskap vid distansarbete

Förra våren pratade många om ”när vi återgår till det normala” igen. Men när flertalet av kunskapsarbetarna arbetat hemifrån under ett års tid, då ser vi en annan trend. Undersökningar från såväl Office Management som Microsoft visar att både medarbetare och chefer förväntar sig en fortsatt variation av hemarbete och kontorsarbete, även i framtiden.

Spotify har nyligen presenterat sitt nya koncept ”Work from anywhere” och många pratar om trenden 3-2-2. Det senare innebär tre dagars arbete från kontoret, två dagar på distans och två dagar ledigt. När det flexibla arbetet är här för att stanna, hur kan du då rusta ditt självledarskap när du jobbar på distans?

Här bjuder jag på fem tips!

#1: Tydliggör ditt uppdrag

Att ha ett tydligt uppdrag är en central del för att kunna utöva ett gott självledarskap, oavsett om vi arbetar på distans eller inte. Under distansarbete blir dock behovet av ett tydligt uppdrag än mer avgörande.  Detta då vi arbetar mer isolerat och inte har tillgång till samma snabba avstämningar som vi annars har.

Tips nummer ett är därför att se till att du har koll på ditt uppdrag. Vilka förväntningar finns på dig, hur ser uppgiftsfördelningen ut mellan dig och dina kollegor. Vilka mandat har du och vilka prioriteringar behöver du göra? Om du inte vet vart du ska så är det svårt att veta när du är framme, eller när du har gjort ett bra jobb. Ett tydligt uppdrag hjälper dig att prioritera och lägga tiden på rätt uppgifter. Jag rekommenderar dig att synka ditt uppdrag med din chef eller projektledare så att du vet att du har tolkat uppdraget på samma sätt som din arbetsgivare.

#2: Struktur, struktur, struktur

”Struktur är så tråkigt!”, ”Struktur är inget för mig!”. Många slår bakut när de hör ordet struktur men jag vill ändå envist hävda att struktur är ett vinnande koncept. En god struktur handlar om att planera och prioritera sitt arbete, att använda sig av tekniker för att arbeta ostört och för att få rätt saker gjorda.

#3: Lipstick on – lipstick off

Risken med att sitta hemma är att gränsen mellan privatliv och arbetsliv suddas ut. Det som var flexibelt och härligt i stället utvecklas till att bli gränslöst och ohälsosamt. Även om många upplever att hemarbetet underlättat livspusslet så möter jag även de som fastnar vid datorn och har svårt att stänga ner. Fundera över hur din struktur behöver se ut för att det ska fungera för just dig. Är du en sådan som blandar arbete med fritid eller skiljer du på dessa aktiviteter helt? Och hur behöver du lägga upp ditt arbete så att det blir hållbart? Jag inspireras av ledarskapsforskaren Lena Lid Falkman, som vid en föreläsning uttryckte att hon använder sig av följande teknik: ”Läppstift på – jobb, läppstift av – inte jobb”, som en gräns mellan när hon arbetar och när hon är ledig.

#4: Gå till jobbet

En siffra som cirkulerar är att vi bör gå 10 000 steg per dag. Sant eller falskt, så kan i alla fall jag konstatera att om jag inte går utanför huset under en dag så hamnar jag långt under 10 000 steg. När du jobbar hemifrån förlorar du din vardagliga motion i form av att ta dig till/från arbetet, gå till/från mötesrum, en sväng till lunchrummet och naturlig rörelse under ett möte när du reser dig upp för att skriva något på en white board. Under hemarbetet behöver du därför hitta andra sätt till rörelse för att minska stillasittandet. En promenad innan jobbet, löpning på lunchen, några knäböj mellan möten eller varför inte gå upp och ner för trappen några gånger om du har en sådan.

#5: Prioritera din återhämtning

Hemarbete eller inte – vi behöver alla tid för återhämtning. För mig som arbetar med stresshantering och hållbarhet blir det omöjligt att ge fem tips utan att nämna återhämtning på något sätt. Vad mår du bra av och vad fyller på ditt batteri med ny energi? Försök att få till något varje dag som främjar din återhämtning. Vet du inte var du ska börja eller hur du ska prioritera. Det finns några områden som ger goda resultat: sömn, träning, tid i naturen och meditation.

Lycka till med ditt självledarskap! Om du vill lära dig mer om självledarskap så vill jag även tipsa om vår guide ”Ledarskap & självledarskap på distans”. Här laddar du ned guiden!

Referenser:
Office Management – ”En undersökning om distansarbete under pandemin ur både anställda och chefers perspektiv”, 2020.
Microsoft – ”Building resilience and maintaining innovation in a hybrid world”, 2020.

Emma Höglund, jobbar som HR-konsult och coach på Wise Consulting

Group-3

Vill du utveckla ditt självledarskap? Hör av dig till oss!

Kontakt

Har du några frågor kring våra tjänster eller hur vi jobbar? Tveka inte att höra av dig till oss. Vi hjälper dig gärna.