(Miss)lyckas du vid förändring?

21 January 2020

Förändring – uttjatat, svårt, jobbigt men alltid så aktuellt! Vi blir dagligen påminda om att vi lever och arbetar i en föränderlig värld. Ekonomi, teknologi och nya marknader påverkar hur vi sätter mål, driver processer och vilken riktning vi måste ta för att inte hamna efter.

Det är fortfarande ganska tydligt att alla inte hänger med på vikten av kommunikation och dess betydelse som framgångsfaktor. Och även om vi ofta börjar bra och kommunicerar, engagerar och involverar, är det få som orkar hela vägen. Uthållighet är ett av nyckelorden. Även små förändringar kräver god kommunikation och uthållighet.

Vad är det som gör att vissa lyckas medan andra misslyckas?

Det är flera parametrar som avgör om ni lyckas med förändringar eller inte och även om alla i organisationen måste vara delaktiga så ligger mycket av ansvaret på cheferna. Ledarskapet är med andra ord otroligt viktigt för att framgångsrikt driva förändringar. Nedan har jag listat några typiska fallgropar som du enkelt kan ändra till dina framgångsrecept.

  • Engagerande förändringsprocess
    Det är ungefär när du som ledare har ”tröttnat” på förändringen som den ska nå ut till medarbetarna. Och, det är ungefär då som det är extra viktigt att skapa engagemang kring förändringarna och få alla att helhjärtat hoppa på tåget. Du som ledare måste själv visa engagemang för att det ska slå igenom.
  • Information vs kommunikation
    Det är stor skillnad på vad du informerar om och vad som faktiskt når fram till medarbetarna. Säkerställ att det du vill nå ut med landar rätt genom att prata individuellt med några av dina medarbetare. Viktigt att arbeta med kommunikation på ett sätt som involverar och engagerar – fler tips för bättre kommunikation hittar du här – ”5 tips som gör dig till en bättre kommunikatör”.
  • Transparens
    Det är lätt hänt att många av delarna i en förändring endast når några i organisationen, vilket lätt kan leda till spekuleringar, att de berörda hamnar i olika faser av förändringen och att vissa hittar egna vägar. Ända sättet att skapa förtroende är att vara öppen, ärlig och rak. Desto fler som kan anamma förändringen och agera ambassadörer desto enklare kommer det gå att genomföra förändringen. Involvera, informera, interagera och inspirera – läs mer och inspireras av de fyra I:na i denna guide, ”Framgångsrikt förändringsarbete” .
  • Uthållighet
    Förändringar tar tid och du måste kanske säga samma sak flera gånger. Det tar olika lång tid för människor att förstå och acceptera förändringar, där måste du vara uthållig och ge det den tid som krävs.
  • Kunskap
    I de flesta fall har vi faktiskt för lite kunskap innan vi går in förändringar. Att skaffa sig kunskap eller ta hjälp av experter är avgörande för att förändringar ska ge positiva effekter och resultat på sista raden.

Så, det absolut viktigaste i en förändringsprocess är att involvera medarbetarna, gärna så tidigt som möjligt. Säkerställ att alla helhjärtat är med på tåget och kommunicera istället för att enbart informera kring de förändringar som genomförs.

Vill du ha hjälp i förändringsprocessen? Vi kan hjälpa till med hela processen, allt ifrån lagar och regler till kulturbyggande, medarbetarutveckling och ledarskap. Hör av dig till oss så berättar vi mer!

Sofie Rosendal arbetar som Communication & marketing specialist på Wise Consulting.

PSST!! Lästips: Organisationsförändringar – 5 tips för att lyckas med omorganisationen!

Häng med på vår VIP-lista!

Vill du få en up-date när vi fyller på med nytt innehåll, såsom events, bloggar, guider eller spännande poddavsnitt? Då ska du fylla i dina uppgifter här så skickar vi dig ett mail när det finns nytt innehåll!