Hur orkar du? Empati vs sympati

21 augusti 2019

top-left
top-right
bottom-right

Insikter & kunskap | Hur orkar du? Empati vs sympati

”Hur orkar du lyssna på andra människors problem hela dagarna?” Jag har fått frågan många gånger. Spontant värjer jag mig nästan för den, jag ser ju inte alls på mitt jobb som karriär- och ledarutvecklare så! Jag älskar ju att möta människor och för mig är det ett privilegium att få ta del av deras historier, livsöden, utmaningar och drömmar.

Jag fascineras och förundras ofta över de berättelser jag får höra och känner stor ödmjukhet och respekt för att dessa människor delar med sig till mig och jag lär mig nya saker varje dag. Kan jag sen bidra till att hjälpa dem fram mot sina mål så gör det mig lika nöjd som det förhoppningsvis gör dem.

Men frågan om hur jag orkar är berättigad. De klienter jag möter är alltid i någon form av förändring och förändringar känns. Förändringar kan vara välkomna, välbehövliga och efterlängtade, men de kan också rubba vår tillvaro och skaka om oss rejält. Särskilt om vi själva inte valt dem. I samtalen med mina klienter kan därför känslor av vilsenhet, frustration, ilska, sorg och energilöshet behöva komma fram. Det är naturliga reaktioner i en kris och måste få ta sig uttryck. I mitt arbete behöver jag kunna möta dessa reaktioner utan att bli överväldigad. Jag behöver vara där min klient är utan att gå in i samma känsloläge. Jag behöver ge dessa känslor utrymme utan att tappa fokus framåt och på vad syftet med vårt samarbete är. Att nå ett nytt nuläge där mer positiva känslor dominerar.

Det som avgör huruvida jag – och andra som också möter människor i sina arbeten – orkar är förmågan att känna empati istället för sympati.

Så, vad är vad? Daniel Goleman, välkänd psykologiprofessor från Harvard, definierar empati enligt följande:

Kognitiv Empati: Jag förstår vad du tänker. Detta är viktigt för att kunna följa en annan persons tankebanor och komma till en samsyn i olika frågor.

Emotionell Empati: Jag förstår vad du känner, jag hade nog känt likadant om jag var i din situation.

Medkänsla: Jag kan sätta mig in i hur det skulle vara att gå i dina skor och förstå din upplevelse, och jag vill hjälpa dig om det är möjligt. Medkänslan är alltså en del av empatin som går längre i att vi vill andra väl.

Skillnaden mellan empati och sympati är alltså förmågan att hålla en annan persons upplevelse skild från sin egen. Det behöver inte betyda att jag som lyssnare inte blir berörd, det blir jag ofta i mötena med mina klienter! Men jag behöver inte må dåligt bara för att personen mitt emot mig eventuellt gör det. Går jag för mycket in i den känslan tappar jag bort mig själv, min handlingskraft och min förmåga att hjälpa min klient. Jag behöver hitta balansen mellan empati och sympati samt mellan känsla och förnuft. Det är det som gör mig hållbar och är en förutsättning för att jag ska kunna stötta mina klienter på bästa tänkbara sätt.

Empati är inte någon medfödd egenskap utan en förmåga vi alla kan utveckla. Genom att uppmärksamma våra reaktioner och tankemönster kan vi träna oss i att agera på nya sätt och bli bättre. Både forskning och sunt förnuft säger oss att empati är viktigt. Vi människor är ju egentligen ganska simpla, vi gillar att bli sedda och bekräftade. Det är då vi känner tillit och kan bygga starka relationer. Att som chef ha tillgång till denna förmåga är en förutsättning för att kunna motivera sina medarbetare och bygga team och organisationer som inte bara presterar utan också mår bra. Det vinner alla på.

Så – orkar du? Eller behöver du hjälp med att hitta din hållbarhet i ditt arbete och i mötet med andra människor? Hör av dig till oss så berättar vi mer om hur vi kan stötta dig!

Katarina Brommesson, Karriär- och ledarutvecklare, Wise Consulting.

Group 2

Vill du veta mer? Hör av dig till oss!

Sidor du kanske gillar

Case

Case | Omegapoint

Vi landade i att vi ville ha en skräddarsydd ledarskapsutbildning under en period om 18...
Lotta Hammarström, Talent Management
Läs mer
Case

Case | Stavdal

Vi började med att göra en så kallad HR-kartläggning där vi gick igenom samtliga HR-områden...
Mikael Olsson, CEO
Läs mer
Case

Case | Genworth

Vår mission och våra värderingar är nu tydliga både internt för våra medarbetare och externt...
Lars von Sivers Lindmark, vd
Läs mer
Case

Case | Circle K

Cheferna som gått programmet har fått nya insikter om sig själv och sitt ledarskap och...
Jessica Lindqvist, Utbildningsansvarig
Läs mer
Events

FULLSATT | Frukostseminarium Göteborg 4 mars 2020 | Future leadership skills – har du rätt kompetenser?

Vad blir viktigt för dig som ledare i framtiden? I en komplex värld med snabba...
Boka här
Påjobbetpodden

Påjobbetpodden | Erik Ringertz från Netlight

I detta avsnitt får vi lyssna till ett kärt återbesök av Erik Ringertz, VD på...
Lyssna här
Påjobbetpodden

Påjobbetpodden | Maria Göthe om psykologisk säkerhet

Häng med när Maria Göthe, ledarutvecklare och HR-expert på Wise Consulting pratar psykologisk säkerhet. Vad...
Lyssna här
Påjobbetpodden

Påjobbetpodden | Alexander Storckenfeldt vd på Anticimex

Hur gör du för att gå vidare i karriären hos en och samma arbetsgivare? Lyssna...
Lyssna här
Påjobbetpodden

Påjobbetpodden | Sofia Stigendal – rekrytera inkluderande

I detta avsnitt får du lyssna till Sofia Stigendal från Arbetsgivarverket. Hon berättar delar praktiska...
Lyssna här

Kontakt

Har du några frågor kring våra tjänster eller hur vi jobbar? Tveka inte att höra av dig till oss. Vi hjälper dig gärna.