5 tips som gör dig till en bättre kommunikatör

11 juni 2019

top-left
top-right
bottom-right

Insikter & kunskap | 5 tips som gör dig till en bättre kommunikatör

De flesta av oss kommunicerar dagligen i våra jobb. Genom kommunikation vill vi skapa fungerande samarbeten och utvecklas tillsammans. Vi skickar mail, slackar/chattar, skriver dokument och mallar, håller i möten och muntliga presentationer osv. Inte alltid tänker vi dock på målgruppen som ska ta emot vårt budskap. Kanske är det också som så att vi, trots våra insatser och ambitioner, inte lyckas få med oss vår målgrupp.

Här kommer 5 tips som du direkt kan ta med dig i vardagen för att bli en bättre kommunikatör:

1. Vad ska målgruppen veta, känna & göra?

Genom att fråga dig själv varför och vad ni ska kommunicera är det ofta enkelt att lista ut vad som är viktigast att säga.  Dvs vad ska vår publik veta, känna eller göra? Mycket av det vi kommunicerar gör vi inte genom ord utan kommer ifrån information i form av gester, tonfall, formuleringssätt och mimik som ger en innebörd åt det som inte finns i de sagda orden. Väg därför orden mot den känsla och ton som du vill förmedla med ett eller flera tydliga budskap.

2. ”It’s not what you say, it’s what they say it is”

Mitt favorituttryck! Väldigt ofta när vi kommunicerar utgår vi ifrån oss själva, vilket inte är så konstigt. Dock gäller det att fundera noga på vilken känsla vår kommunikation framkallar hos målgruppen/mottagaren. Ett exempel: Du sitter och skriver ett mail en sen kväll till en kollega. Du har haft en lång arbetsdag och nu vill du gärna bocka av mailet så du kan ta kväll. Mailet trillar in till kollegan som råkar se mailet precis innan läggdags och blir direkt stressad. ”Förväntas jag svara nu” tänker kollegan oroligt och får svårt att somna. Din goda intention framkallade istället i mitt exempel bara ångest och jobbstress hos mottagaren. Vi människor styrs som bekant av limbiska systemet, så glöm inte bort att vi snabbt kopplar på känslor före logik. Utifrån och in är ledord, dvs tänk först på mottagaren och anpassa din kommunikation utifrån detta.

3. Förenkla, förtydliga och förkorta

Denna punkt förtjänar egentligen en helt egen blogg, för ofta missar vi just dessa gyllene tre F. När du skriver något, testa gärna att se om det du skrivit går att förkorta, förtydliga och förenkla. Less is more gäller ofta när det gäller kommunikation. Särskilt viktigt när du skriver digitalt. Ett mail med fler än 4-5 rader kommer förmodligen inte att läsas om det inte direkt fångar läsaren. Håll dig kort och to the point.

4. Tänk på vald kanal

Här skulle jag vilja hävda att många missar fatalt. I skriftlig kommunikation är det särskilt viktigt. Skriver du tex en post på Linkedin, måste du hålla dig till 2-3 rader för att hinna fånga läsaren. Ett videoklipp passar förmodligen bättre, men glöm då inte att texta. Ska du skriva en längre text, skriv en teaser på tex mail/sociala medier för att sedan länka in till en blogg/landningssida. Jobba med rubriker och gärna enkla punkter. Våga vara kreativ! Varför inte inspireras av Hans Rosling som var en fantastisk kommunikatör och influenser. Samma gäller när du använder dig av Powerpoint, se till att endast använda den som din sidekick, som förstärker ditt budskap, låt den inte ta över hela showen. Vi är många som upplevt death by Powerpoint….

5. Engagera och involvera

Sista tipset är att inte bara sända i din kommunikation, utan uppmuntra och skapa förutsättningar för dialog och inspel från andra. Bjud in din publik i samtalet för att skapa engagemang och intresse. Ingen vill vara den där personen på festen som bara pratar om sig själv, och samma logik gäller när vi kommunicerar i andra sammanhang. Bjud in fler i dialogen, ställ frågor, be om feedback osv. (I förändringsarbete är detta oerhört viktigt, och håller du koll på bloggen kommer snart en blogg på tema ”Att kommunicera i förändring”.)

Hoppas tipsen ovan kan hjälpa dig att vässa din kommunikation ytterligare. Har du kanske andra tips? Dela gärna med dig av dina egna reflektioner och tankar till mig!

Maria Lörne, Head of Marketing and Communication, Wise Consulting

Group 2

Vill du veta mer? Hör av dig till oss!

Sidor du kanske gillar

Case

Case | Omegapoint

Vi landade i att vi ville ha en skräddarsydd ledarskapsutbildning under en period om 18...
Lotta Hammarström, Talent Management
Läs mer
Case

Case | Stavdal

Vi började med att göra en så kallad HR-kartläggning där vi gick igenom samtliga HR-områden...
Mikael Olsson, CEO
Läs mer
Case

Case | Genworth

Vår mission och våra värderingar är nu tydliga både internt för våra medarbetare och externt...
Lars von Sivers Lindmark, vd
Läs mer
Case

Case | Circle K

Cheferna som gått programmet har fått nya insikter om sig själv och sitt ledarskap och...
Jessica Lindqvist, Utbildningsansvarig
Läs mer
Events

FULLSATT | Frukostseminarium Göteborg 4 mars 2020 | Future leadership skills – har du rätt kompetenser?

Vad blir viktigt för dig som ledare i framtiden? I en komplex värld med snabba...
Boka här
Påjobbetpodden

Påjobbetpodden | Erik Ringertz från Netlight

I detta avsnitt får vi lyssna till ett kärt återbesök av Erik Ringertz, VD på...
Lyssna här
Påjobbetpodden

Påjobbetpodden | Maria Göthe om psykologisk säkerhet

Häng med när Maria Göthe, ledarutvecklare och HR-expert på Wise Consulting pratar psykologisk säkerhet. Vad...
Lyssna här
Påjobbetpodden

Påjobbetpodden | Alexander Storckenfeldt vd på Anticimex

Hur gör du för att gå vidare i karriären hos en och samma arbetsgivare? Lyssna...
Lyssna här
Påjobbetpodden

Påjobbetpodden | Sofia Stigendal – rekrytera inkluderande

I detta avsnitt får du lyssna till Sofia Stigendal från Arbetsgivarverket. Hon berättar delar praktiska...
Lyssna här

Kontakt

Har du några frågor kring våra tjänster eller hur vi jobbar? Tveka inte att höra av dig till oss. Vi hjälper dig gärna.