Bli kontaktad

Bloggen

Låt oss inspirera dig inom HR, ledarskap, medarbetarskap & karriär.

Föregående

Visa alla inlägg

Nästa

17 / 02 / 15

YCDBRALA!

Känner du ibland att du har fasligt mycket att göra och att tiden inte räcker till? Både på jobbet men också i ditt privatliv? Då är det dags för dig att ta dig en riktig funderare på vad du egentligen sysslar med. Det är dags att stanna upp och reflektera. För att påminna dig vad du gör om dagarna. Vad som är fullständigt meningslöst och vad som faktiskt genererar någon form av önskat och värdefullt resultat.

Du borde lyssna till uttrycket ”YCDBRALAI”! Har du det förut? Jag lärde mig begreppet från Klas Hallberg (författare och föreläsare) på ett föredrag för en tid sedan och det står för ”you can’t do business running around like an idiot”. På härligaste värmländskan påminner han om hur vi lägger en väldig massa tid på saker som inte ger ordentliga resultat. Det kollas mail stup i kvarten, vi går på viktiga möten och skriver rapporter som inte ger oss något i slutändan.

Lugn, du är inte ensam
Det är många av oss som gör en massa saker för sakens skull utan att fundera på nyttan. Bara för att vi alltid gjort på ett sätt och vi tror att det är det enda sättet att ”jobba på”.

Några exempel:

  • Hur många möten av dina möten ger resultat?
  • Varför bokar du alltid in 60 minuters möten? Många diskussioner kan  klaras av på halva tiden. Varför inte börja idag och boka in 30 minuters möten istället?
  • De möten som ger resultat, varför inte hålla dom digitalt? Plattformar som tex Skype och Viber kan definitivt ersätta fysiska möten. Dessutom slipper du onödig restid, och digitala möten har dessutom en tendens att bli mer effektiva/kortare.
  • Behöver du verkligen kolla mailen löpande under dagen? Multi-tasking är som bekant inte så effektivt som vi tror. Kanske kan du avsätta en mailstund på förmiddagen och eftermiddagen och svara fokuserat då? Ta även bort pling-ljudet, det distraherar och stjäl fokus!
  • De där rapporterna/sammanställningarna/analyserna som du producerar titt som tätt – är det verkligen någon som 1) läser dem och 2) ändrar de något? Arbetar vi annorlunda efter att producerat/läst dessa? Om inte, kanske det faktiskt är så att vi borde göra på något annat sätt… (Ja!)
  • Har du en fulltecknad kalender? Försök att lägga in tid mellan möten så du inte alltid känner dig stressad. Att ständigt vara på väg någonstans är stressande.
  • Har du testat mindfulness? Mindfulness handlar om att fokusera på ditt ”här och nu” och att vara noga med att lyssna på kroppens signaler. Glöm inte bort hur kraftfullt just det är att fokusera på dina sinnen och bli medveten om tankar, känslor, impulser och handlingsmönster. Vi har även kunnat läsa i tidningarna att mindfulness är lika bra som KBT vid tex ångest, stress och depression.

Nästa steg
Börja nu med att idag se över din agenda. Vad kan du ändra på direkt? Vad finns det på jobbet du kan effektivisera bort? Och hur ser det ut rent privat? Ifrågasätt gamla rutiner och processer som fortfarande gäller pga. att ”vi alltid gjort på detta sätt”. Vem vet, kanske får du mer tid över till sådant som verkligen ger resultat?

Ta hjälp av en app
Och du, ett sista tips! Skaffa appen Moment och se själv hur många gånger du är aktiv på din telefon. Jag lovar, du kommer bli rädd när du ser hur ofta och länge du är där och knappar… Är det verkligen rätt sätt att spendera din dyrbara tid?

Nä, nu måste jag kila, ska ha Skype-möte. Med kollegorna i Helsingfors. Vi har avsatt 30 minuter.

Maria Lörne, Digital Manager på Wise Consulting.

Dela inlägget

Hör av dig till oss!

Lämna ett meddelande så återkommer vi till dig inom kort