Bli kontaktad

Bloggen

Låt oss inspirera dig inom HR, ledarskap, medarbetarskap & karriär.

Föregående

Visa alla inlägg

Nästa

10 / 08 / 15

Vad ska det vara bra för?

”Vad ska det vara bra för? Så här har vi ju alltid gjort.”
Det är lätt att mötas av motstånd, särskilt när det gäller tekniska förändringar. Vi vet av historien att utmaningen med att ta stora tekniska kliv inte har varit själva tekniken i sig, utan att få med sig människorna och organisationen.

Idag är ambitionen hög  bland bolagen till att digitalisera affärerna för att skapa framtidsmöjligheter och överlevnad, men mindre än en femtedel klarar av att hålla sin egen tidsplan. Det visar en global enkät från PA Consulting till 773 it-beslutsfattare i USA och Europa, däribland 144 i Norden. I sin analys konstaterar bolaget bakom studien även att digitaliseringen går snabbast i företag där vd:n eller marknadschefen driver utvecklingen framåt.

I undersökningen ställs frågan: ”Vem eller vilka i företaget driver digitaliseringen?”

Marknadschefen: 24 procent
Vd:n: 22 procent
It-chefen: 13 procent
Styrelsen: 13 procent
Den operativa verksamheten: 8 procent
Kundtjänsten: 6 procent
Övriga: 13 procent
(Källa: PA Consulting Group)

INVOLVERA HR
Det framgår tydligt enligt undersökningen att HR inte finns med över huvud taget i förändringsarbetet att transformera organisationen. Hur skapar man förändring så total, som just digital transformation, om den inte genomsyrar hela bolaget?

Det är i min värld ett stort misstag att inte involvera HR. Det är självklart att VD och vi marknadschefer ska involveras, men för att kunna skapa en innovativ och kreativ kultur, vilket är nödvändigt för att få till förändring värd namnet, så måste det till större förändringar utöver nya tekniska plattformar, google-annonser och responsiva hemsidor. Vi måste våga anställa andra kompetenser mot de vi har idag, vi måste våga leta efter kreativitet på annat håll än tidigare och i andra konstellationer. Vi måste tänka om helt enkelt. För helt ärligt, hur många av oss kan annars skapa ett nytt Über om vi tänker i gamla banor, gör som vi brukar och alltid rekryterar våra likar?

Varför HR?

Vad spelar det för roll om företaget går över till ett mer digitalt arbetssätt om medarbetarna som ska jobba med det inte förstår varför, om man inte har rätt kompetens eller kanske inte ens ser vitsen att jobba på nytt sätt? I värsta fall får företaget inte avkastning på sin investering eller så halkar man efter pga sin oförmåga att anpassa sig till det nya (digitala) sättet att göra affärer på.

Företagskultur handlar som bekant om kollektiva beteenden och handlingsmönster och därför också om möjligheter att vara framgångsrika, innovativa och förändringsbenägna. Engagemang, motivation, insikt och måluppfyllelse är viktiga beståndsdelar för att en förändring verkligen ska genomsyra varje medarbetares vardag och arbetsuppgifter.

Digital transformation är ingen isolerad företeelse som handlar om teknik eller vissa företagsprocesser, utan förändrar samhället i stort. Då är det så klart viktigt att jobba med förändringen från rätt håll, med tydlig HR-förankring.

Så, kära läsare, våga ta klivet in i en digital värld. Skapa en företagskultur där innovation och kreativitet flödar, tänk utan för boxen och sök talanger där du inte letat tidigare. Och se till att ha med dig HR på vägen. Lycka till!

Maria Lörne, Digital Marketing Manager, Wise Consulting

Dela inlägget

Hör av dig till oss!

Lämna ett meddelande så återkommer vi till dig inom kort