Bli kontaktad

Bloggen

Låt oss inspirera dig inom HR, ledarskap, medarbetarskap & karriär.

Föregående

Visa alla inlägg

Nästa

26 / 05 / 15

Tala är silver – lyssna är guld

I det stora företaget med många anställda, kanske flera tusen, finns det medarbetare som inte riktigt hittat sin plats eller sin roll. Skälen till detta är ofta många och det är sällan någons ”fel”. Det har bara blivit så. Många förändringar har kanske passerat. För vissa medarbetare har förändringen varit svår att förstå och de ser inte den konkreta konsekvensen.

Rädsla för att göra någon illa
Efter en tid kan detta bli ett problem – vi måste ha folk som vet vad de ska göra – utbrister någon klok och handlingskraftig person. Är man en god ledare och chef (nedan kallad GLC som i God Ledare och Chef) tar man tag i detta – d v s man vill få till en dialog med den berörda medarbetaren med önskan och syfte att rätta till det hela. En GLC är dock inte mer än en vanlig människa av kött och blod. Och vi vanliga människor vi gillar egentligen inte den här typen av dialog. Det finns ju en risk för att vi gör någon annan illa…eller så tror vi att vi gör någon illa.

Detta gör att GLC kan bli lite luddig och otydlig i sin kommunikation. GLC kan också bli övertydlig – lite kall och hård. Eller prata väldigt mycket om allt annat än det som det egentligen handlar om. Inget av dessa sätt är så bra om det finns en önskan och vilja till att nå fram till medarbetaren. Men så mänskligt.

Det blir inte bättre sen
Risken finns att GLC sätter igång en dialog, men eftersom det är jobbigt så rinner det hela ut i sanden, hamnar underst i högen – för att tas upp igen, för att rinna ut i sanden en gång till. Men som någon klok person sa ”det blir inte bättre sen – det blir bara senare”. Det är inte helt otroligt att resultatet av detta försök till dialog faktiskt gör det hela svårare – speciellt för medarbetaren. Avståndet mellan GLC och medarbetaren ökar och den rätta platsen kan bli ännu svårare att hitta.

Jag har varit med om liknande situationer många gånger, och nästan lika många gånger har ett stöd, en bra rådgivare d v s HR, blivit inkopplad – när dialogen helt kört i diket.

Fungerande dialog
Det hände igen, för inte så länge sedan. Och som vanligt blev HR inkallad. Denna gång var det jag som ryckte ut för att träffa den vilsna medarbetaren för ett samtal. Med syfte att starta om och få till en fungerande dialog. Förväntningarna från GLC var lika höga som tvivlande.

-Vad kan du göra? frågade GLC mig. Jag har redan gjort allt.
Mitt svar blev: -Ja – inte är jag någon mirakelmänniska och inte har jag en stor verktygslåda att ta fram för att laga det som är trasigt. Men väl värt att pröva. Ibland kan en ny röst, som säger samma saker som du redan upplever dig sagt så många gånger, innebära att några budskap hittar fram. Jag kan bara möta medarbetaren med respekt och lyhördhet. Kanske kan det ge ett nytt perspektiv för medarbetaren.

Jag möter medarbetaren, som säkert är både nervös, spänd och orolig. Vi småpratar lite om ditt och datt för att sedan närma oss det vi faktiskt ska prata om. Vi kommer ganska snart in på motivation, vad som är roligt, när vi trivs, när vi är glada och nöjda med vår jobbdag o s v. Vi har lämnat, om än tillfälligt, arenan med ”vad som inte funkar” vid sidan. Det blev ett bra och givande samtal – som ska ta oss framåt.

Nån vecka efter vårt samtal träffas jag och GLC för en kort avstämning och jag frågar:

Hur verkar det? Har du haft något nytt samtal med medarbetaren?
Ja, det har jag, svarar GLC. Och vet du, för första gången såg jag en glimt i ögat på medarbetaren. Hen var gladare än på länge och vårt samtal blev både innehållsrikt och roligt. Vad gjorde du egentligen?
Jag? svarar jag. Jag gjorde det viktigaste. Jag lyssnade.

Bloggat av Bi Hjern Thedéen, HR-konsult på Wise Consulting

Dela inlägget

Hör av dig till oss!

Lämna ett meddelande så återkommer vi till dig inom kort