Bli kontaktad

Bloggen

Låt oss inspirera dig inom HR, ledarskap, medarbetarskap & karriär.

Föregående

Visa alla inlägg

Nästa

20 / 03 / 18

Stora öron – en konkurrensfördel!

Det här med att lyssna på vad andra säger, är det verkligen så viktigt? Jag hörde en gång sägas att ”jag skulle gärna lyssna mer aktivt, om det inte vore så att folk sa så mycket oviktigt”. Kanske känner du igen dig? Å andra sidan – när vi väl har befunnit oss framför en person som gett oss sin fulla uppmärksamhet, så vet vi ju hur bra det känns att både bli sedd och förstådd.  

Konstant uppkopplade = sämre lyssnare?

Att lyssna aktivt verkar också bli svårare och svårare, speciellt med tanke på hur det ser ut i vårt samhälle idag, vi ska ständigt finnas tillgängliga i alla möjliga kanaler. Jag ser regelbundet exempel på när vi väljer att svara på/uppmärksamma sms/notiser/telefonsamtal eller andra diverse kontaktförsök, medan vi de facto sitter i ett face-to-face samtal med en annan person.

Är det verkligen så viktigt att via en notis från Aftonbladet få reda på att Zlatan signat nytt kontrakt eller att Svante, 67 år, hade svårt att ta sig fram med sin bil i snöovädret häromdagen, men fick hjälp av en okänd hjälte som stannade till vid vägkanten? Behöver vi ha reda på detta just precis nu, eller kan det rent av vara så att personen du har framför dig behöver din fulla närvaro och att resten kan vänta en stund?

Lyssnandet är ett verktyg

Måste det vara så svårt då? Det handlar väl egentligen bara om att sätta sig ned och ta sig tid. Eller? Den vise greken Plutarchos menade att lyssnandet är ett verktyg som ger oss redskap att analysera, reflektera och kommunicera på en mer aktiv och medveten nivå i samtalen. Du tänker ungefär tre gånger så snabbt som någon talar. Det innebär att du har rätt så mycket utrymme kvar för att fundera på annat. Men lyssnande handlar inte bara om att uppfatta ord, så prova att använda det där utrymmet till att förstå personen framför dig lite bättre.

Vi brukar prata om tre nivåer av lyssnande:

Nivå 1 – Inre lyssnande
När personen bredvid dig pratar om vad hen har gjort i helgen så funderar du över vad du själv har gjort och vill berätta om. Dina tankar går till sådant som du själv varit med om och du kopplar samman dina egna erfarenheter med det personen framför dig berättar.

Nivå 2 – Fokuserat lyssnande
Här har du ett annat fokus. Du har full uppmärksamhet på personen framför dig och lyssnar aktivt utan att värdera vad personen säger.

Nivå 3 – Globalt lyssnande
Här pratar vi om en kombination av ovan. Du har fullt fokus och lyssnar på vad personen framför dig säger samtidigt som du även fångar in vad som ev. sägs mellan raderna. Förutom att lyssna till orden som sägs så lägger du även märke till kroppsspråk, vilket tonläge personen pratar i etc.

Om framtiden sägs det idag att ”endast de företag som kan hantera snabba förändringar kommer att lyckas”. Lyssnandets konst är en central framgångsfaktor i detta. Utan förmåga till lyhördhet, att kunna lyssna in och visa att du förstår den verklighet personen framför dig befinner sig i, kommer du få svårare att lyckas. Misslyckas du med lyssnandet kommer du att förbigå viktiga faktorer du behöver ta hänsyn till och du kommer att få svårare att få med dig personen mittemot dig, som riskerar att känna sig förbigången. Människor omkring dig kommer bli mindre benägna att vilja samarbeta och det gäller oavsett om det handlar om en medarbetare, chef eller kund du har framför dig.

Förmågan att aktivt lyssna är – och kommer att fortsätta vara – en framgångsfaktor i din business!

Therese Hedlund, HR-konsult, Wise Consulting.

PSST! Lästips – Ständigt uppkopplad, sällan avkopplad!

Dela inlägget

Hör av dig till oss!

Lämna ett meddelande så återkommer vi till dig inom kort