Bli kontaktad

Bloggen

Låt oss inspirera dig inom HR, ledarskap, medarbetarskap & karriär.

Föregående

Visa alla inlägg

Nästa

23 / 02 / 16

Springer du på falskt alarm?

Har du larmknappen ständigt intryckt? Tänk om jag inte klarar av… tänk om jag inte får något nytt jobb, tänk om jag är för ung/gammal, tänk om jag inte får ihop mitt ledarskap med familjeliv, tänk om jag inte lyckas skapa förtroende i min grupp, tänk om den här förändringen gör så att, tänk om de inte är nöjda med mig. I mitt jobb som coach träffar jag chefer som vill utvecklas i sitt ledarskap, tjänstemän och chefer som söker nytt jobb samt grupper som står inför förändringar och allt som ofta så får jag höra dessa Tänk om-tankar.

Kan du känna igen dig? Har du lätt för att trycka in den där larmknappen? Det finns de som ständigt går med larmknappen intryckt vilket kan få konsekvenser i form av sämre livskvalitet, oro, stress, sömnsvårigheter samt att det i värsta fall hindrar oss från att nå dit vi vill.

Själv så har jag haft alldeles för lätt för att tänka Tänk om-tankar som uttryck för oro. Det infann sig en skön känsla av lättnad första gången jag insåg vad jag egentligen höll på med. Jag såg mönstret tydligt och med insikten så fick jag ett perspektiv och distans till det obehag som dessa tankar skapar. Det är ju inte min verklighet och reella problem utan det är min tanke som skapade ett obehag, ett obehag som kan sätta hinder i vardagen, hindra känslor som glädje men som också skapar en onödig försiktighet, oro, stress och trötthet. Tänk om-tankar tröttar ut en och är definitivt ett energiläckage.

Se dina tankar och känslor som hypoteser

Men det fantastiska är att Tänk om-tankar bara är fantasier! Jo faktiskt är det så. Och dessa fantasier leder dessutom oftast till falska alarm. Tänk att något som vi faktiskt kan påverka d v s våra fantasier, kan skapa så starka känslor och påverka våra beteenden. Oftast går det per automatik, vi hinner inte ens reflektera förrän vår Tänk om-tanke har fått fäste både i hjärna och kropp. Och som ett brev på posten så kickar våra känslor in som en bekräftelse på att tanken är sann. Dina tankar och känslor är inte sanningar utan se dem som hypoteser.

Minska antalet larm och öka din livskvalitet

Hur kan du då minska antalet larm? Hur kan du öka din medvetenhet, få insikter och därigenom skapa en förändring? En av nycklarna är att inte undvika jobbiga tankar och känslor, då ger du dem bara ytterligare näring. Ett första steg mot förändring är att uppmärksamma, tillåta och acceptera oönskade tankar och känslor. Granska dem, bekanta dig med dem och undersök dem.

Hur då?

  • Notera och skriv ner varje gång du får en Tänk om-tanke. Acceptera den. Att acceptera tanken är inte detsamma som att avstå från en förändring utan det är ett första steg mot förändring.
  • Medveten närvaro. Finns många olika sätt såsom meditation och mindfulness men även genom att välja ut något vi gör dagligen t ex borsta tänder eller äta ett äpple. Hur känns det i munnen? Vad smakar det? Medveten närvaro är ett sätt att förhålla sig till sig själv och världen och måste inte utföras på ett bestämt sätt. Upplev utan att döma eller bedöma, var bara närvarande. Det är ett sätt att öva acceptans.
  • Undersök argument som talar för och emot tanken.

Ställ frågor som:

  • Hur sannolikt är det att det är så här?
  • Vad skulle jag säga till en vän som var i samma situation?
  • Finns det några andra sätt att se på saken?
  • Hur skulle jag ha tänkt för ett år sedan?
  • Hur kommer det som hänt att kännas om tio år?

Så kom igen nu – fundera på hur stor del av alla Tänk om-tankar som du har haft som har blivit verklighet? Och hur många har varit falskt alarm? Hur ofta har de varit relevanta? Hur påverkar dessa tankar dig och hur skulle det kännas om du inte hade dessa när du står inför en prestation eller förändring?

Fatta papper och penna eller din telefon och börja redan idag med att skriva ner när du tänker nästa Tänk om-tanke. Lycka till!

Anna Strandqvist Eriksson

Chefs- och karriärcoach, Wise Consulting

Vill du läsa mer på detta tema så rekommenderar jag varmt min kollega Katarina Brommessons blogg:

Ta ut glädjen i förskott och skiten när den kommer!  

Boktips: ”Sluta grubbla börja leva” av Steven C. Hayes, Lycka på fullt allvar av Sara Hammarkrantz och Katarina Blom

Apptips: Mindfulness

 

Dela inlägget

Hör av dig till oss!

Lämna ett meddelande så återkommer vi till dig inom kort