Bli kontaktad

Bloggen

Låt oss inspirera dig inom HR, ledarskap, medarbetarskap & karriär.

Föregående

Visa alla inlägg

Nästa

22 / 03 / 16

När ledningsgruppen pratar grekiska

Att HR ska vara affärsnära och att HR-arbetet ska stötta verksamheten och affären i alla delar, verkar de flesta av oss inom HR vara ganska överens om nuförtiden. En HR-strategi är egentligen totalt ointressant om den inte är en del av verksamhetens övergripande strategi, som min kollega Isabel Ballin skrev om i förra veckans blogg. Japp, so far so good… Men vad händer när ledningsgruppen pratar grekiska?

Ja, nu menar jag inte grekiska rent bokstavligen, även fast det kan kännas så. (Förutsatt att du själv inte är flytande på grekiska såklart). HR är ju, liksom ekonomi, marknad m.fl., ett område där man faktiskt kan arbeta inom vilken bransch som helst. En av de stora fördelarna med vårt yrke om du frågar mig. Men det medför också att man ibland hamnar i situationer där man faktiskt inte förstår vad folk pratar om.

När företagets affär handlar om att producera läkemedel, sälja möbler eller bygga hus så är det kanske inte så svårt att hänga med i diskussionerna i ledningsgruppen. Visst, det finns alltid en massa branschuttryck mm, men de lär man sig ganska snart. Det jag pratar om är när diskussionerna i ledningsgruppen handlar om saker som man inte ens kan gissa sig till. Jag menar de där gångerna när du knappt ens förstår vad det är bolaget egentligen säljer. Jo du vet vad produkten heter och vad det handlar om i stora drag men du kan inte svara på vad allt egentligen betyder.

Så, vad kan man då göra för att vara nära affären och för att koppla sin HR-strategi till verksamheten? För det första, det är okej att du inte förstår grekiska, du behöver inte förstå allt om produkten/tjänsten i detalj. Men det är viktigt att du förstår de avgörande faktorerna i företagets affärsidé och strategi. Ingen kommer dock att söka upp dig för att utförligt förklara affärsförloppet så du måste be om hjälp för att skapa din egen grekiska manual.

Se till att manualen åtminstone innehåller svaret på dessa frågor:

  • Varför finns företaget?
  • Vad är det vi säljer?
  • Vilka är våra kunder och varför köper dom av oss?
  • Varför väljer våra medarbetare att arbeta hos oss?
  • Vilka är våra framgångsfaktorer?
  • Vart ska vi, hur ser målbilden ut?
  • Hur ser våra konkurrenter ut?
  • Hur profilerar vi oss mot marknaden?

Med en nyskriven manual i handen har du sen grunden för att kunna förstå vad som händer i företaget och kan bygga en HR-strategi som stöttar företagets affär.

καλή τύχη! (Lycka till!)

Cecilia Arhman Rasmussen, Teamchef, Wise Consulting

Dela inlägget

Hör av dig till oss!

Lämna ett meddelande så återkommer vi till dig inom kort