Bli kontaktad

Bloggen

Låt oss inspirera dig inom HR, ledarskap, medarbetarskap & karriär.

Föregående

Visa alla inlägg

Nästa

21 / 04 / 15

Vill du ha nya vanor som håller i längden?

Att bryta gamla vanor är lättare sagt än gjort. Vi är många som sätter nya mål under våren, men plötsligt står vi där i hissen trots att vi skulle ta trapporna. Vad var det som hände? Vad är det magiska tricket för att få de nya vanorna att bli hållbara i längden?

Vanor uppstår eftersom vår hjärna hela tiden letar efter olika sätt att spara på krafterna. När en vana väl uppstått slutar hjärnan att delta fullt ut i beslutsfattandet och flyttar sin uppmärksamhet till en annan uppgift. Det är därför som du till exempel kan klara av att backa ut bilen samtidigt som du kommer på att du glömt datorn i hallen. Denna automatik innebär också att om vi inte arbetar för att bekämpa den gamla rutinen genom att införa en ny, så kommer vi att återgå till vår gamla vana automatiskt. Forskning visar nämligen att vi inte kan utrota en dålig vana utan att vi istället måste ersätta den med något annat.

Signal – beteende – belöning

För att bryta en dålig vana behöver vi ta reda på vilket behov det är som vanan uppfyller. Låt oss säga att du vill sluta småäta. Efter en stunds reflekterande kommer du fram till att du oftast blir sugen på något när du suttit framför datorn en längre stund och behöver en paus. Småätandet gör att du får ett break. Det kan enkelt illustreras så här

Behov: en paus

Signal (suttit länge framför datorn) – Beteende (småäter) – Belöning (får en paus)

För att sluta småäta behöver du alltså byta beteendet mot något annat som också fyller ditt behov av en paus. Exempelvis:

Signal (suttit länge framför datorn) – Beteende (går och pratar med en kollega) – Belöning (får en paus)

Vill du istället lägga till en ny vana fungerar det på samma sätt men du behöver skapa ett nytt behov. Låt oss säga att du vill börja motionera. Skapa en signal, till exempel att du alltid tränar direkt efter jobbet, och ge dig själv en belöning efteråt som är stark för dig. Det kan vara en nyttig smoothie som du gillar eller den härliga känslan efteråt. Forskning visar att behovet av belöningen kan tränga undan frestelsen att skippa träningen. Det är behovet som skapar drivkraften för den nya vanan.

Är det verkligen så här enkelt?

Vi har kommit en bra bit på vägen men det är en pusselbit kvar. För att en ny vana ska hålla i längden, och även när du är i pressade situationer, så krävs det en sak till. Tron på att du kan klara det. Tilltro uppstår ofta när du får hjälp av en grupp. Gruppen kan bestå av två personer och det ökar dina chanser stort om ni genomför förändringen tillsammans.

Framgångsreceptet kan summeras så här:

  1. Ta reda på vad ditt behov är
  2. Byt ut din ovana mot ett annat beteende
  3. Tro på att du kan göra en förändring
  4. Genomför förändringen med en vän eller kollega för att tillsammans nå era mål

Lycka till!

Hälsningar Emma Samuelsson, HR-konsult på Wise Consulting

*källa ”Vanans makt” av Charles Duhigg

Dela inlägget

Hör av dig till oss!

Lämna ett meddelande så återkommer vi till dig inom kort