Bli kontaktad

Bloggen

Låt oss inspirera dig inom HR, ledarskap, medarbetarskap & karriär.

Föregående

Visa alla inlägg

Nästa

01 / 12 / 15

Marknad hjärtar HR = sant

Det är intressant det här med varumärken. Branding. Vi investerar oerhörda summor på att marknadsföra våra produkter, tjänster och vårt företag. Vi bygger image och förmedlar känslor till våra kunder. Vi förstår värdet av att ha ett tydligt och engagerande budskap i vår marknadsföring, ett genomtänkt formspråk för att kunder i slutändan ska gilla oss och köpa det vi säljer. Men jag tror vi missar något viktigt, kanske det mest väsentliga dessutom.

Vi anlitar så klart proffs på vägen
Alla som arbetar med marknadsföring och kommunikation är så klart vana vid att köpa in kompetensen vi så väl behöver. Dyrt är det också, med all rätt. Reklambyråer, designbyråer, kommunikationsbyråer, you name it. Art Directors, kommunikationsstrateger, PR-konsulter osv. Alla med samma mål att bygga upp och stärka varumärket för att nå ut till rätt målgrupper.

Utöver detta så vet vi värdet av att sedan skylta med vårt varumärke. Vi väljer kanaler. Väger dessa noga mot varandra för att verkligen få ut max effekt. Google-annonser och organisk sökmotorsposition, banners och retargeting, annonser i digitala och analoga medier, radio- och tv-reklam.  Nya digitala kanaler har på relativt kort tid möjliggjort det att i ännu högre utsträckning nå ut till varenda kotte med en relevant plånbok.

Den viktigaste varumärkestillgången och kanalen glöms bort
Det som dock många företag verkar ha glömt bort en av de viktigaste varumärkestillgångarna. Den tillgång som idag dessutom själva, med hjälpa av digitala medier, blivit lika kraftfulla som vilket annat medium som helst. Jag syftar så klart på medarbetarna. Både de befintliga, men också som de tidigare arbetat på företaget. Flertalet gånger har jag i min karriär förundrats över detta, hur så många bolag inte riktigt förstår den kraft som befintliga och tidigare medarbetare idag besitter.

Ambassadörer eller sabotörer?
Det är därför så viktigt att i grunden skapa insikt om hur människor upplever sin arbetsplats. Dels idag, men även imorgon – vilken känsla för företaget har chefer och medarbetare? Vad är det de uppskattar, varför vill de jobba just här och varför vill de vara kvar? Och hur ska de medarbetare som lämnar oss fortsatt vara ambassadörer, och inte förvandlas till sabotörer?

Lösningen här borde naturligtvis även vara att jobba som man gör på marknadsavdelningen med olika specialister, fast med fokus då på medarbetarna. Precis som när det gäller traditionellt branding-arbete, där vi alltid ber om extern hjälp borde vi definitivt även göra detta i dessa situationer.

Internt brand är din största tillgång
Jag tror att nyckeln är att jobba med varumärket inifrån och ut, och inte bara utifrån. Precis som att vi självklart har en extern kommunikationsplan så måste vi ha en intern kommunikationsplan hur vi upprätthåller engagerade och glada medarbetare. Att löpande arbeta med motivation och engagemang och ha förståelse för den långsiktiga effekten av ett sådant arbete är värt många köpta annonser och sökresultat på Google.

Jag skulle därför vilja utmana ledningsgrupper, VD-ar och marknadsförare att inför 2016 lägga större fokus och en del av er årsbudget på just ledarskap- och medarbetarskapsutsveckling.

Varumärken byggs av summan av många olika kanaler och budskap. I dagens konkurrensutsatta marknad är medarbetarna otroligt viktiga för ditt varumärke! Din viktigaste tillgång! Så, våga nu ta även ditt engagemang i dina medarbetare och låt dom få ta en ännu större plats i budgeten. Det kommer att löna sig.

Avslutningsvis vill jag citera den alltid så insiktsfulle Richard Branson:

”Clients do not come first. Employees come first. If you take care of your employees, they will take care of the clients”

Maria Lörne, Marknadschef Wise Consulting

Dela inlägget

Hör av dig till oss!

Lämna ett meddelande så återkommer vi till dig inom kort