Bli kontaktad

Bloggen

Låt oss inspirera dig inom HR, ledarskap, medarbetarskap & karriär.

Föregående

Visa alla inlägg

Nästa

16 / 01 / 18

Inled 2018 med stil och genomför dina nyårslöften!

Januari, ännu en grådaskig sådan med alldeles för få krispigt kalla och soliga vinterdagar som vi envist längtar efter. Jul- och nyårshelgerna är över och nu börjar den långa sträckan mot de ljusare tiderna då d-vitamindepåerna återigen blir naturligt påfyllda och energin tar över vintertröttheten. Vi kliver in på jobbet, hejar på kollegorna som vi alltid gör, häller upp en kopp av kaffet vi alltid dricker, tar oss an dagen. Arbetsuppgifterna gör sig synliga igen och nya strömmar in och vips, så är vi inne i vår vanliga ruljangs. Januari och nyårslöftena om förändrade vanor halvligger i bakhuvudet som proppmätta nyårsgäster med mat-koma efter ett hejdundrande firande då de successivt fyllts på både höjden och bredden med godsaker; nytt och fräscht, hälsosammare, banbrytande, modigt och nytänkande och utvecklande. Och, så står vi där med ett ”jag ska bara”…

Vanor som inte tar stryk av långsiktighet

Ja, hur gör vi då? Ofta gör vi kanske ändå ett ärligt försök till att börja med det där nya beteendet och kanske håller vi ut i någon vecka eller tre. Men hur håller vi ut längre och viktigast av allt, hur skapar vi vanor vi mår bra av långsiktigt?

Slår vi ut det över tid så kan de flesta av oss nog konstatera att vi lägger mycket av vår tid på vårt arbetsliv och jobb. Vi vet också om, att hur det fungerar på jobbet är något som kan påverka oss även utanför och följa med in i vår fritid, in i vår fysiska och psykiska hälsa. Vad är då viktigt om inte att skapa beteenden och vanor som vi mår bra av, som stödjer vår energi och motivation och som hjälper oss att leverera och uppnå våra mål på jobbet?

PSST! Lästips – Ständigt uppkopplad – sällan avkopplad!

Det första steget är att förstå hur våra vanor beter sig och varför

Vi behöver inte gå in i några forskningsrapporter och hjärnbiologi utan enkelt förklarat kan vi säga att en vana triggas, utförs och belönas i någon form. Sedan är det viktigt att förstå att våra vanor handlar väldigt mycket om vilka vi är och hur vi ser på oss själva. Är vi vana vid att vara och ses som ”den kollega som alltid svarar och löser problem med en gång, gärna på stående fot i korridoren” så kan det vara läskigt att helt plötsligt behöva identifiera sig med att vara ”den kollega som alltid ber om att få kika i sin kalender och återkoppla med en tidpunkt då ett svar eller en lösning kan behandlas” för att nyårslöftet säger: ”Jag lovar mig själv att ta mig tid att slutföra en uppgift innan jag påbörjar en ny” eller ”Jag lovar att jag ska lära mig att när det behövs säga nej”. Ta dig därför tiden till den här kreativa skaran av inspirerande nyårslöften som nästan glimmar lite lätt i kanterna och viskar om måluppfyllelse, att faktiskt fundera över vem du är och vem du vill vara. Är dina nyårslöften den kloka vägen till dig själv och vad kommer det att kräva av dig?

När du vet lite mer om vad du står inför finns det inga genvägar eller hemliga recept. Ha en plan och stick to it.

  • Sätt av tid – Se till att möjliggöra utrymme på riktigt för dina nya vanor. Blocka tid i kalendern för dig själv utifrån var och när du behöver, kanske behöver du ett par timmar efter ett avslutat projekt för dokumentation som du tidigare inte planerat för, för att du nu ska bli bättre på att dra lärdomar inför framtiden?
  • Definiera och tydliggör – ”Jag lovar att jag ska vardagsmotionera mer” är lätt att ducka för, vad är ”mer”? ”Jag ska ta trapporna istället för rulltrappan varje morgon” är konkret och tydligt, antingen så tar du trapporna eller så gör du inte det. Vad säger löftet?
  • Ta små steg – Börja bara och börja hellre smått än stort. Att gå från att alltid ha svarat direkt på alla inkommande sms, mail och notiser till att aldrig mer låta sig avbrytas av sms, mail eller notiser kan bli övermäktigt att hålla i över tid. Börja exempelvis med att låta mailen vänta till en avsatt mailtid (som ligger blockad i kalendern) och fortsätt svara på sms tills du är redo för nästa steg.
  • Var uthållig – Börjar du spåra ur så stanna upp och kliv tillbaka på rätt spår igen. Och var inte för hård mot dig själv, låt snedsteget hamna i arkiven och gå vidare.
  • Belöna dig själv – Belöningar är inte alltid logiska men vanorna som vi haft har någonstans ändå fått någon typ av belöning även om den inte varit den bästa för oss. Sockerkick, bekräftelse, trygghet. Se till att ge den nya vanan en redigt schyst eftersmak. Vissa kommer av sig självt, mer ork, mer energi och vissa behöver du skapa. Kanske behövs en skön bastu och en god smoothie efter ett träningspass?
  • Ha en fanclub – Det är alltid klokt att säkerställa att du har ett eller flera par kärleksfulla ögon på dig. Berätta för en vän eller kollega om din nya vana och plan, låt hen hjälpa dig med en bestämd påminnelse när det behövs eller pepp när det är motigt. Kanske någon du kan fira dina framgångar med när din nya vana, stor som liten, sitter?

Själv håller jag på och tragglar med att hålla mig till en och samma to do-lista. Tänk att det kan vara så motigt med något som låter så enkelt. Egentligen är det inte ett nyårslöfte utan det här löftet föddes redan i slutet av sommaren. Jag fick hjälp av en av mina oerhört kloka kollegor att formulera HUR:et och sedan mitten av oktober har jag kört stenhårt. Ok, med några mindre snedsteg som jag lagt i arkivet, då jag funnit mig själv med post it-lappar i kulörta färger över hela skärmen och ett skrivblock plus noteringar i laptopen och suckat. Men överlag börjar det sitta. Jag läste någonstans att det tar ungefär 66 dagar att skapa en ny vana och jag börjar känna igen mig i mitt nya beteende. Det bästa av allt är belöningen, mer tydlighet över mina dagar på kort och på lång sikt och mindre frustration över att leta efter anteckningarna ”jag vet att jag har här någonstans”. Befriande, effektivt och såå 2018.

Lycka till!

Amy Wising, HR-konsult, Wise Consulting.

Dela inlägget

Hör av dig till oss!

Lämna ett meddelande så återkommer vi till dig inom kort