Bli kontaktad

Bloggen

Låt oss inspirera dig inom HR, ledarskap, medarbetarskap & karriär.

Föregående

Visa alla inlägg

Nästa

22 / 10 / 19

Hoppa dansa gör vad du vill, men vad du än gör, stå inte still!

Textraden från 90-talslåten snurrar i mitt huvud. Varför då, kanske du undrar? Det ska jag berätta. Vi människor är idag mer stillasittande än vi någonsin varit. Detta är förödande, dels för vår hälsa, dels för att det påverkar vår kreativitet och förmåga att fatta bra beslut.

Jag läste ett inlägg där en bekant till mig som jobbar inom sjukvården för första gången på flera år hade lyckats ge sig själv utrymme att träna på lunchen. Personen ifråga reflekterade över att sjukvårdspersonal, som dagarna i ända ger patienter rådet att röra på sig mer, sällan lever som de lär och att möjligheten till friskvård på arbetstid är obefintlig inom sjukvården.

Det fick mig att reflektera. Jag förstår att det är en större utmaning för arbetsgivare med schemalagd personal att uppmuntra medarbetare till friskvårdsaktiviteter under arbetsdagen eller i anslutning till arbetsdagen. Men med de fakta som ligger på bordet, att vi faktiskt rör oss mindre än någonsin, blir detta en hygienfaktor för välmående och högpresterande personal.

Rörelse och motion är avgörande

Rörelse och motion är inte bara viktigt för det fysiska och psykiska välmåendet. Det är också avgörande för att hålla vår hjärna i trim. Anders Hansen förklarar detta i sin bok ”Hjärnstark” och även i tv-serien ”Din hjärna”. Något som forskarna varit eniga om länge är att vår hjärna krymper med 0,5% varje år efter att vi fyllt 35 år. Detta innefattar även hippocampus, vårt minnescentrum i hjärnan. Vid en studie som pågick under 2 års tid lät man en grupp träna regelbunden konditionsträning (snabb promenad 3 ggr/veckan à 40 min) och en annan grupp träna lugna stretchövningar. Resultatet visade att hippocampus växt med 2% i snitt hos gruppen som tränat konditionsträning och att hippocampus minskat med drygt 1% i snitt hos den andra gruppen. Forskning visar också att vid regelbunden motion ökar nybildning av antalet hjärnceller oavsett utgångsläge. Exempelvis kan en 80-åring som börjar motionera regelbundet öka sin nyproduktion av hjärnceller.

Frontalloben är den del av hjärnan som hjälper oss att ta beslut. När vi tränar regelbundet ökar vi även frontallobens förmåga, vi tar alltså bättre beslut om vi tränar regelbundet. Studier visar också att vi maxar vår kreativitet direkt efter att vi rört på oss. Så, vad säger du? Att uppmuntra medarbetare till regelbunden träning och att aktivt eftersträva vardagsmotion borde väl ligga i alla arbetsgivares intresse?

Det här kan du som individ göra direkt, inte imorgon utan från och med NU:
  1. Välj trapporna före hissen – alltid!
  2. Ta vänsterfilen i rulltrappan och gå upp/ner.
  3. Kliv av bussen några hållplatser tidigare/parkera bilen en bit ifrån målet.
  4. Stå och arbeta om du har reglerbart skrivbord.
  5. Gå ett varv i lokalerna, säg hej till en kollega på andra sidan lokalen du inte pratat med på länge.
  6. Träna på lunchen eller ta en lunchpromenad.
  7. ”Walk and talk” – många möten kan avhandlas under en promenad.
  8. Inför ett kreativt möte, planera in en promenad innan och resultatet kommer bli bättre.
  9. Ta minipauser för att röra på kroppen och öka blodcirkulationen.
  10. Läs gärna boken ”Hjärnstark” eller titta på tv-serien ”Din Hjärna” (del 3) av Anders Hansen, det kommer göra dig motiverad.
Det här kan du som arbetsgivare göra:
  1. Se över era rutiner/riktlinjer kring ert EX (employee experience) gällande friskvård, vardagsmotion och frihet i hur medarbetaren spenderar sin arbetstid.
    • Är det timmarna vid skrivbordet eller värdet av det medarbetaren presterar som är viktigt?
  1. Bjud in medarbetarna till en dialog och samla in deras idéer, vad önskar de få tillgång till för att underlätta deras möjlighet till friskvård.
    • Alltid viktigt att vara lyhörd så vi inte bygger gym som ingen använder och har friskvårdsbidrag som ingen utnyttjar.
    • Kom ihåg de medarbetare som inte tränar, vad behöver de för förutsättningar för att röra på sig i vardagen.
  1. Använd ”nudging” – ett verktyg för att ge människor en ”knuff i rätt riktning”. T.ex:
    • Lägg in ”Walk and Talk” som ett alternativ i kalendern för rumsbokning.
    • Ställ en balansbräda framför kaffemaskinen eller mikrovågsugnen.
    • Sätt upp en lapp framför hissen med en text som motiverar valet att ta trapporna istället t.ex. ”välj trapporna och ge din hjärna möjlighet att växa”.
  1. Se till att alla medarbetare har höj- och sänkbart skrivbord.
  2. Erbjud balansbräda till de som står och arbetar.
  3. Pilatesbollar är ett bra verktyg för att ”sitta aktivt”.
  4. Köp in ett gäng gåstavar till lunchpromenaden.
  5. Arrangera lunchpromenad/lunchjogging.
  6. Bjud in en hälsocoach/hälsoinspiratör.
  7. Läs gärna boken ”Hjärnstark” eller titta på tv-serien ”Din Hjärna” (del 3) av Anders Hansen, det kommer göra dig motiverad.

Förutsättningarna för mina 10 tips är naturligtvis beroende på vilket arbete du har och vilken bransch du befinner dig i, men många av alternativen passar oavsett bransch eller typ av arbete.

Nu ser vi till att göra våra arbetsplatser till de bästa och mest hållbara med människor som har hjärnor som växer istället för krymper. Där vi uppmuntras till ett aktivt liv i rörelse och får möjlighet att ge oss själva de bästa förutsättningarna för välmående!

Håller du med mig eller har du andra tankar kring hur vi kan bli bättre på att ge våra medarbetare chansen till att bli sitt bästa jag? Hör av dig till mig eller min kollega Emma Samuelsson som är en av våra experter på hållbara arbetsplatser, vi hjälper gärna till att gå från idé till handling.

Li Hjelte arbetar som HR-konsult på Wise Consulting.

Dela inlägget

Hör av dig till oss!

Lämna ett meddelande så återkommer vi till dig inom kort