Bli kontaktad

Bloggen

Låt oss inspirera dig inom HR, ledarskap, karriärcoachning och förändring!

Föregående

Visa alla inlägg

Nästa

27 / 09 / 16

Hitta brinnet!

Hur många gånger har du tänkt att det är dags för en ny utmaning? Inspirationen är slut, arbetsuppgifterna har tappat sin glans och du är sugen på något nytt, men har ingen aning om vad det är du vill göra. Hur ska du veta vad det är för jobb du ska söka eller hur du ska ta nästa steg på ditt nuvarande jobb?

Och, hur tar man egentligen reda på vad det är man brinner för?

Frågan är inte alltid enkel men med dessa 3 steg kan du komma närmare ett roligare arbete som du verkligen brinner för, snabbare än du anar.

Vad tycker du är roligt?
Det blir roligare om det är roligt på jobbet! Jag, och många med mig, anser att det är viktigt att ha roligt på jobbet. Vi spenderar 8 timmar om dagen på jobbet, det är 160 timmar på en månad. Så – vad tycker du är roligt? Vad lockar och drar i dig? Finns det områden som du inte arbetat så mycket med men som verkar spännande att utforska?

  1. Identifiera vad du tycker är roligt

Vad är du bra på?
Vissa saker har vi fallenhet för och andra inte. Om du är en analytisk person som älskar att djupdyka i information, dra slutsatser och göra utredningar – kommer du då trivas med uppgifter som inte ger utrymme för djupare analyser utan som kräver snabba svar baserat på översiktlig information? Du kan säkert utveckla din förmåga i det området, men kommer du att bli lika vass inom dina utvecklingsbara områden jämfört med de som du redan har en naturlig fallenhet för?

  1. Ställ dig därför frågan – vad är du bra på?

Vad vill du absolut inte göra?
Ibland när det är svårt att veta vad man vill kan du istället börja med att lista vad du absolut inte vill. Då har du åtminstone det klart för dig och kan sålla bort.

  1. Skriv en lista på vad du inte vill göra.

När du är klar med dina 3 steg kan du börja jobba mot dina nya mål oavsett om det är att söka nytt eller för att våga be om nya utmaningar på ditt nuvarande jobb.

Lycka till!

Emma Samuelsson, HR konsult och coach, Wise Consulting

Dela inlägget

Hör av dig till oss!

Lämna ett meddelande så återkommer vi till dig inom kort