Bli kontaktad

Bloggen

Låt oss inspirera dig inom HR, ledarskap, medarbetarskap & karriär.

Föregående

Visa alla inlägg

Nästa

27 / 06 / 17

Från kraschlandning till comeback!

Det här är en självutlämnande blogg och den riktar sig till er prestationsprinsar- och prinsessor där ute… För ungefär ett och ett halvt år sedan började tillvaron svaja. Jag var ganska nybliven förälder, jag sov inte ordentligt, jag la väldigt lite tid på återhämtning, och jag körde på för fullt både på jobbet och hemma.

Det började med att jag fick svårt att slappna av, känslan var att jag var bara tvungen att köra på – hade jag satt mig ner och vilat hade jag aldrig kommit upp igen. Semestern kom och gick men jag kände mig inte ett dugg piggare. Jag tappade ord, kunde inte minnas, och jag hade svårt att bearbeta info och dra slutsatser. Jag var stressad och på väg mot utbrändhet.

Jag orkade inte leverera på jobbet längre. Och värst av allt – jag orkade inte vara den förälder jag ville vara. Jag blev sjukskriven. Jag kraschlandade.

Sjukfall relaterade till psykisk ohälsa ökar

I min värld där min prestation definierar vem jag är var detta fruktansvärt. Jag vet att jag inte är ensam i detta. I de uppdrag jag har ser jag en ökning i sjukfall som är relaterade till psykisk ohälsa, jag ser också hur arbetsgivare arbetar för att möta detta. Det är ett svårt jobb och mina erfarenheter är att bakgrunden till medarbetares psykiska ohälsa ofta är en mix av vad som händer både i privat- och arbetslivet.

Enligt rapporter från Försäkringskassan så har sjukskrivningar relaterade till psykisk ohälsa ökat de senaste åren och är nu den vanligaste sjukskrivningsorsaken. Ökningen kan ses i alla åldrar, men störst är den i yngre medelåldern. Det är också väl känt att kvinnor står för en stor del av ökningen.

För mig fanns det hjälp på vägen. Jag hittade någonting hos mig själv som var starkt och envist. Jag hittade också en känsla av att jag hade ett värde även om jag inte längre kunde vara bra på jobbet, även om jag inte orkade le som förr. Det som hjälpte den här känslan i mig att växa var min chef, mina kollegor och min sambo.

Idag är jag tillbaka på jobbet, och hemma

Det är inte så att allt är perfekt. Det kommer fortfarande tuffa dagar, dagar då jag faller tillbaka. Men nu har jag en erfarenhet och en kraft som hjälper mig. Jag är bättre på att förlåta mig själv och jag peppar mig själv att ta nya tag. Jag har nog blivit lite mera vuxen.

Baserat på mina erfarenheter, både min egen personliga resa och från rollen som HR-konsult, så vill jag dela med mig av ett par tips till dig som är på väg eller har råkat ut för något liknande:

  • Ta hjälp av vänner och familj, chef och kollegor, samt inte minst sjukvården
  • Arbeta med roten till det som genererar stress, t ex genom att gå i kognitiv beteendeterapi
  • Våga prata om det som händer och hur det känns
  • Träna flera gånger i veckan – fysisk träning motverkar stress
  • Gör en sak i taget, lugnt och metodiskt, både hemma och på jobbet
  • Planera arbetsdagen efter din förmåga, t ex genom att lägga de mer energikrävande uppgifterna under den delen av dagen som du är piggare. Planera in tid för eget arbete
  • Var noggrann med att göra saker som ger ny energi som t ex att ta pauser, sova och göra roliga saker på fritiden, öva mindfulness

Och så ett par tips till dig som är chef och som har en medarbetare som är stressad och på väg mot utbrändhet:

  • Tro på din medarbetares kapacitet och tro på ett tillfrisknande
  • Våga prata med din medarbetare om måendet och jobbet
  • Ta hjälp av företagshälsan eller annan expertis
  • Anpassa medarbetarens jobb men ställ också krav
  • Var aktiv i din arbetsledning: Sätt tydliga mål, ha regelbundna avstämningar, erbjud stöd och prioriteringar på vägen
  • Jobba förebyggande med psykosocial och organisatorisk arbetsmiljö för arbetsgruppen

Lycka till med din resa! Kom ihåg – oavsett om du själv är drabbad eller om du stöttar en medarbetare som har det tufft – det här är inte vilken resa som helst. Det är en utvecklingsresa. En resa framåt, mot ett bättre, starkare och mer harmoniskt jag.

Linda Meri, HR-konsult, Wise Consulting.

Tips: kom på vårt kostnadsfria frukostseminarium ”Work-life balance – prestera hållbart” – Anmäl dig här!

Dela inlägget

Hör av dig till oss!

Lämna ett meddelande så återkommer vi till dig inom kort