Bli kontaktad

Bloggen

Låt oss inspirera dig inom HR, ledarskap, medarbetarskap & karriär.

Föregående

Visa alla inlägg

Nästa

24 / 03 / 15

Fråga inte vad cheferna vill ha

Jag åt lunch med en kollega inom HR-skrået häromdagen och vi kom in på framgångar och utmaningar i våra respektive vardagar för tillfället. Vi avhandlade det mesta från grundläggande processer och stödsystem till organisation, kultur och ledarskap. Och vi kom in på hur vi ser att vi gör nytta för verksamhet och chefer utan att fråga vad de vill ha (nej, varken långlunch eller vin).

Det har länge talats om hur man ska bygga kundförtroende och kundtillfredsställelse inom alla typer av verksamheter. Ge kunden vad kunden vill ha! Det är inte bara sälj- och utvecklingsavdelningar som diskuterar hur man ska täcka kundens behov utan det görs inom alla delar av företag och organisationer. Supportfunktioner som ekonomi och HR pratar också om sina (interna) kunder, som oftast är cheferna i första hand.

Det är kundbehoven som ska styra vad supportfunktionerna levererar och därför går många supportfunktioner ut i verksamheten och frågar vad kunderna vill ha. Men att fråga vad någon vill ha ger sällan en sann bild av de verkliga behoven. Som man frågar får man svar.

Inte skulle de banbrytande nya idéerna komma fram om man frågade folk vad de vill ha. Det är inte bara nutidens vassa reklamare, podproducenter eller spelutvecklare som vet detta. Även gamla bilfabrikörer som Henry Ford hade insikten: ”Om jag hade frågat människor vad de ville ha, hade de sagt snabbare hästar”. Innovation och utveckling ligger utanför att täcka de medvetna behoven.

Att fråga cheferna vad de vill ha för HR-stöd är som att läkaren skulle fråga patienten vilken medicin hen vill ha för sin åkomma. Det är du som är experten på HR, tar del av den senaste forskningen och praktiken inom området. Det är du som kan ge kvalificerade råd och idéer på nya sätt att arbeta med HR. Det är du som är tränad i att se kopplingen mellan HR-initiativ och bättre utväxling i verksamheten.

Patienten ovan skulle nog nämna de mediciner hen redan känner till, men vem mår bättre av att få penicillin mot diabetes? Skulle läkaren få behålla sin legitimation om patienten fick fritt spelrum? Om våra interna kunder fick fritt spelrum så kanske det skulle hända något spännande, men risken är stor att HR skulle reduceras till rekrytering och löneadministration, som fortfarande är det gemene man nämner när man säger HR (jag blir lika förvånad varje gång), och som jag ser en del prov på ute i organisationer. Och det blir lite torftigt när HR faktiskt handlar om allt från att ha rätt kultur och värderingar till rätt ledarskap och rätt människor på plats för att toppa marknaden inom respektive bransch.

Eller som Donna Morris (Sr VP People Processes hos Adobe) uttryckte det i en intervju;* “What I would challenge people in our function to think about is: how do we make the best impact to the business? It’s beyond hiring and paying people — it truly can be about helping to lead the growth, transformation, and innovation of the business. The role of HR needs to become more akin to a consultant to the business”.

Så, fråga inte vad kunden vill ha, ge den vad den behöver för att bli ännu bättre inom ert område! Sedan ska du för all del vara väldigt kundtillvänd och fråga kunden om den är nöjd med vad HR levererar och vilka behov de har i verksamheten för att se om det finns utvecklingsområden som spänner över ditt expertområde som HR-konsult. Vi vill naturligtvis veta att våra tjänster stöttar verksamheten. Precis som doktorn vill veta att ordinerad medicin botade åkomman. Där kan vi lägga mer krut, ta reda på vad som passar bäst i vår organisation, fråga, mät, var innovativ. Men ge inte bort din ”läkarlegitimation” till den tekniska chefen. Eller controllern för all del.

Avslutningsvis, med några kommunikationskurser i ryggsäcken har jag fått lära mig att man gärna får summera sitt budskap i 3 korta punkter, så nu gör jag det, men lägger till en fjärde bonuspunkt!

  • Ge inte kunden vad den vill ha utan vad den behöver
  • Ge inte bort din ”läkarlegitimation”
  • Gör regelbundna uppföljningar av hur HR-insatserna stöttar verksamheten
  • Följ med i vad som händer men lägg inte för stor vikt vid allmänna HR-trender. HR finns för att verksamheten ska blomstra; följ ditt företags branschtrender för att se vilka möjligheter och utmaningar ni kommer att ha.

PS Se även min kollega Cissi Ahrman Rasmussens blogginlägg här med tre tips för att bli en bra affärspartner.  DS

Johanna Bolin Tingvall Wise Consulting

*Intevju av ryanestis.com

Dela inlägget

Hör av dig till oss!

Lämna ett meddelande så återkommer vi till dig inom kort