Bli kontaktad

Bloggen

Låt oss inspirera dig inom HR, ledarskap, medarbetarskap & karriär.

Föregående

Visa alla inlägg

Nästa

28 / 09 / 15

En nomofobs bekännelser

Jag erkänner direkt. Jag lider av svår nomofobi. (Wikipedia: ”rädsla för att vara utan mobilkontakt”) Dessvärre har jag lidit av det sedan sådär 2011. Jag har heller inte riktigt bestämt mig för om jag ska skämmas eller inte.

I väntan på det beslutet så har jag konstaterat att det inom en överskådlig framtid kommer att råda brist på smarta telefoner som har ett batteri motsvarande mitt användande. Det vill säga – för det mesta, ofta, hela tiden och frekvent. Jag har en iPhone 5s idag och allt som oftast drar jag ur batteriet innan lunch. Kämpar jag så kan det hålla en arbetsdag från det jag lämnar hemmet tills det jag kommer hem. Då genomlider jag dock en mycket obehaglig hemresa om batteriet dör…

Som lök på laxen har jag nyligen flyttat till en lägenhet med NOLL täckning inomhus. Dvs ingen service, what so ever. Som den nomfob jag dock är har jag redan hittat massa lösningar och drillat vänner och bekanta att istället ringa via tex Viber eller Facetime.

Telefonen är med överallt
I en nyligen publicerad undersökning i Storbritannien kunde man konstatera att över hälften att de tillfrågade led av så kallad nomofobi. 54 % av de 1000 personer som deltog i undersökningen uppgav att de kände sig oroliga när de inte hade tillgång till sin mobil. Det var 17 % vanligare att kvinnor led av nomofobi än män. Vidare framkom att 20 % av de tillfrågade kollade mailen i sängen via mobilen, 42  % tog med sig mobilen till stranden, 28 % kollade jobbmail utanför hemmet med mobilen samt att 25 % kunde tänka sig att pilla på telefonen samtidigt som de var på dejt.

Skadligt för hjärnan
Att vara ständigt uppkopplad och växla mellan olika aktiviteter på olika skärmar är ju, föga oväntat, skadligt för hjärnan. Särskilt gäller det barn, vars hjärnor inte är färdigvuxna. Det säger professor Larry Rosen, en av världens främsta experter på våra digitala liv. Han säger också att vår mutlitasking gör att våra hjärnor allt mer sällan borrar sig ner i ett ämne.

Fixering och stress
Vid ett ”traditionellt” beroende söker hjärnan efter ett dopaminrus, men här handlar det i stället om fixering, tvångstankar och ångest, som uppstår när vi inte har kontroll över mailen eller sms. Det är för att bli kvitt ångesten som vi konstant kollar av vårt flöde.. Detta kontrollbehov ger ett stort inflöde av information till hjärnan som ofta leder till stress i både kropp och sinne. Att ständigt vara uppkopplad leder sällan till den känsla av glädje eller tillfredsställelse som kanske var tanken.

Vi måste lära oss att inte reagera på grund av ångest och plocka upp telefonen av oro att missa att någon har ringt eller sms:at eller mailat. Det behövs beteendeträning för att ta sig ur ett nästan pavlovskt beteende. Vi dreglar ju över våra telefoner. Så vi måste öva på att leva utan dem!

Nu till utmaningen
Inga problem som inte har en lösning, säger jag nu och tar tag i detta. From idag börjar jag operation avvänjning. Jag börjar såhär:

  • Flight mode när jag går och lägger mig, varje natt! Kopplas bort först efter frukost
  • Ingen mobil med på lunchen. From nu ska jag njuta av mat och lunchsällskapet
  • Ta bort alla push-notiser från alla allehanda appar
  • Ta bort facebook från mobilen. (Räcker att kolla någon gång per dag via datorn)
  • Lägga ner telefonen i låst fack i väskan, och varje gång jag slentrianmässigt letar efter den ska jag fundera på vad jag behöver den till
  • Skaffa vanligt armbandsur. Ofta knappar jag på telefonen för att se vad klockan är..
  • Bort med mobilen när jag umgås med vänner och kära – max en gång per timme får jag kolla på telefonen

För mycket tid med telefonen får mig att existera utanför mig själv, istället för i nuet med andra, i min intuition och i min kropp. Från och med nu är jag INTE ok med det!

Naturligtvis är det bra att tillåta oss att dra nytta av den tekniska utvecklingen av vår värld om vi samtidigt strävar efter att få plats med allt i lagom mängd, såsom sömn, arbete, uppkoppling, vila och lek.

Maria Lörne, Digital Marketing Manager på Wise Consulting och Capacitet

Dela inlägget

Hör av dig till oss!

Lämna ett meddelande så återkommer vi till dig inom kort