Bli kontaktad

Bloggen

Låt oss inspirera dig inom HR, ledarskap, medarbetarskap & karriär.

Föregående

Visa alla inlägg

Nästa

07 / 03 / 17

Efter återhämtning – så blir du effektiv på jobbet!

Att vara effektiv på jobbet är verkligen en konst och som vi kunde läsa i min kollega Emma Samuelssons blogg ”Återhämtning ökar din effektivitet” så är det viktigt att ta återhämtning på allvar om du verkligen vill bli effektiv. I denna blogg kommer du att få tips på vilka fällor du ska undvika för att bli mer effektiv på jobbet.

Under en arbetsdag är det mycket att hålla reda på och ofta dyker det upp oväntade situationer som ska lösas trots brist på tid. Hur ska du då göra för att få koll på din arbetstid och slippa känna stress över allt som du inte hinner med under en arbetsdag. En vanlig fälla är att bli styrd av inkommande mail, telefonsamtal och notiser. För att kunna vara effektiv är det därför viktigt att du lär dig att prioritera och fokusera på rätt saker.

Din ständiga följetång – mailboxen
Startar du dagen i mailboxen? Mailen strömmar in och plötsligt, från ingenstans, har du en agenda för dagen, känns det igen? Vi är många som går i den fällan.

Lösning:

  • Gå till jobbet och börja med att skriva ner saker som du vill få klart under dagen. Börja sedan med dessa utan att kika på mailen.
  • Minimera antalet avbrott och distraktioner genom att stänga av notifikationerna på mailen eller telefonen.

Dela upp dina arbetsuppgifter
Ett smart sätt att prioritera och dela upp dina arbetsuppgifter är att gå efter modellen bråttom, viktigt, inte bråttom, oviktigt och att tänka igenom arbetsuppgiften INNAN du slänger dig över den. Vissa arbetsuppgifter kan vara väldigt viktiga, men de behöver inte prioriteras upp i tiden, när det finns andra viktiga uppgifter som det är mer bråttom med. De uppgifter som är viktiga men inte så bråttom med kan du lägga i en ”väntande” mapp och se till att du regelbundet gör dessa saker när tid finns. Det som bara är bråttom men inte så viktigt kan du fundera på om du verkligen behöver göra.

Ta tillvara på kalendern
Använd din smartphone (eller en almanacka), lägg in dina to-do i kalendern och checka av när du gjort klart dem. Även fast du kanske inte hinner klart med uppgiften så har du den nedskriven och kan ta vid när du får tid igen. Lägg gärna in kommentarer med vart du står i uppgiften. Tänk inte ”jag kommer ihåg det här” för det är väldigt lätt att glömma när du väl har tagit dig an en ny uppgift.

Dansa – pausa
Att pausa är viktigt, din hjärna är som mest effektiv på förmiddagen och då passar det bäst att göra krävande arbetsuppgifter. Rör gärna på dig under dagen, du kan till exempel ställa dig upp och ta en runda på kontoret eller testa att köra en walk-and-talk under ett möte där du inte behöver din dator. Multitaska inte, utan gör en sak i taget enligt ditt schema.

Sammanfatta dagen
Innan du går hem är det en bra idé att sammanfatta dagen som har varit. Ta 10 minuter och gå igenom vad du har gjort och hur du ligger till med vissa uppgifter. Detta hjälper dig att släppa jobbet och fungerar lite som en kom-ihåg-lista.

Lycka till!

Sofie Rosendal, Marketing Coordinator, Wise Consulting (med inspiration från vår expert Emma Samuelsson)

 

Dela inlägget

Hör av dig till oss!

Lämna ett meddelande så återkommer vi till dig inom kort