Bli kontaktad

Bloggen

Låt oss inspirera dig inom HR, ledarskap, medarbetarskap & karriär.

Föregående

Visa alla inlägg

Nästa

02 / 06 / 15

Din förmåga att fokusera kan göra all skillnad i världen

Visste ni att taxichaufförerna i London har en riktigt stor hippocampus? Den del i hjärnan, som bland annat, har stor betydelse för vår förmåga att navigera rätt. Ju fler år chaufförerna har arbetat som taxiförare på Londons gator, desto större är deras hippocampus. Denna undersökning är ett av de tydliga bevisen på att hjärnan formas av träning och upprepning.

Även ren tankeverksamhet formar hjärnan. I ”The virutal piano study” utförd under ledning av Alvaro Pascual-Leone på Harvard University får ena halvan av en grupp lära sig ett enkelt pianostycke med fingrarna. De får praktisera detta stycke om och om igen, under en vecka, med sin högra hand. Forskarna använde sedan neuroimaging för att se och avgöra hur mycket tillväxt som skett i den del i hjärnan, motor cortex, som ansvarar för att röra dessa fingrar. Det man fann var att tränandet hade fått denna del av hjärnan att expandera, växa. Det här var inte förvånande i sig. Det som däremot väckte förvåning var att, hos den andra halvan av försöksgruppen som också hade fått till uppgift att träna in samma stycke men bara genom att tänka sig att de rörde fingrarna, fann forskarna samma tillväxt, expansion i hjärnan som vid den faktiska träningen. Alltså; endast tänkandet i sig skapade samma tillväxt och neurologiska spår i hjärnan som den faktiska fysiska träningen.

Hjärnan formas
Att lägga fokus, uppmärksamhet på något är en flyktig företeelse som kommer och går i sinnet men som kan ändra hjärnans struktur och arbetssätt på samma sätt som en skulptör kan ändra ett stenblock. När vi riktar vår uppmärksamhet medvetet eller omedvetet så formas vår hjärna.

Genom att träna upp vår förmåga att uppmärksamma, att fokusera, så bygger vi upp vår mentala effektivitet. Med förmåga att styra över ditt fokus minskar du din multitasking och kan nyttja din hjärnas resurser på ett sätt som skapar större förmåga att fatta beslut, att nyttja din tid på ett resursfullt sätt, att lyssna på kollegor och medarbetare, att se helheten och att vara kreativ.

Bli mer mentalt effektiv
Mental effektivitet kommer i två delar, som Sara Hultman och Martin Ström så bra beskriver i sin bok ”Fokus på jobbet
– hur mindfulness gör dig effektivare, lugnare och gladare.”

  1. Fokusera, 100 %, på det du väljer att göra (riktad uppmärksamhet)
    Forskning visar på att vi blir mer effektiva när vi tränar upp vår förmåga att rikta vår uppmärksamhet. Det ökar också vårt psykologiska välbefinnande och vår förmåga att fatta bra beslut. Ett fokuserat sinne hänfaller inte lika lätt åt multitasking, något som vi idag vet inte alls är bra för hjärnan i längden.
  2. Välj dina distraktioner medvetet (öppen uppmärksamhet)
    Det här innebär att vi tränar oss i att bli medvetna om de tankar och distraktioner som dyker upp när vi är engagerade i något och tränar upp förmågan att välja om vi ska skifta fokus eller hålla kvar fokus på det vi gör.

De här två delarna i kombination innebär att du kan vara fokuserad på din uppgift samtidigt som du är öppen för inre och yttre impulser och medvetet kan sortera vilka du ska släppa respektive agera på.

Låt mig ge dig ett exempel: Du håller på att sammanställa en presentation inför ditt möte när du börjar fundera på vad du ska laga för middag ikväll när svärföräldrarna kommer på besök. Vad serverade du sist? Vad är du själv sugen på? Du har helt plötsligt distraherat dig själv. Men, nu när du upptäcker det kan du välja att lägga tillbaka ditt fokus på presentationen.

Du fortsätter arbeta fokuserat då din kollega plötsligt kommer fram till dig i ett upprivet tillstånd. Du märker att hen verkligen behöver prata. Du tar beslutet att du vill finnas där för din kollega och väljer att fokusera om, släppa presentationen och bemöta din kollega.

Träna upp fokus
Utmaningen med vårt fokus är att det är lätt att tappa. Det är med vårt fokus som med en hal tvål, det slinker lätt ur vårt grepp. Vårt sinne är av naturen nyfiket och lättdistraherat och tar sig lätt ut på äventyr. Vårt sinne distraheras av yttre saker som mobiler, människor, ljud mm och också av sig självt – egna tankar, känslor mm. Då vår fantastiska hjärna gärna lär nytt och lär om, går fokus att träna upp.

För dig som vill träna upp ditt fokus och stärka din mentala effektivitet:

  1. Välj att göra det du gör till 100 %, så gott det går. Träna dig på att bli medveten om när ditt sinne lurar iväg dig på äventyr eller när du låter dig distraheras av yttre stimuli. Du kan tex sätta klockan på 15 minuter när du ska göra en uppgift som behöver ditt 100 %-iga fokus. Låt dig fokusera fullt ut på uppgiften tills klockan ringer. När klockan ringer tar du ett nytt beslut, ska du fortsätta 15 minuter till eller finns det just nu något annat som behöver din uppmärksamhet?
  2. Fundera på vilken miljö du behöver för att kunna utföra den uppgiften du står inför. Behöver du sitta för dig själv i ett rum för att kunna fokusera fullt ut? Gör det. Vill du sitta i ditt öppna landskap för att det ger dig energi och inspiration? Gör det.
  3. Avsätt några stunder per dag då du hanterar dina mail istället för att göra det då och då. Disciplin och struktur kan göra underverk för din hjärnas förmåga att fokusera.

Med fokusträning ökar din möjlighet att vara koncentrerad, nyttja din tid effektivt, minska din multitasking, fatta bra beslut samt agera på det som, för dig, känns viktigt. Och sist men inte minst, det stärker dina relationer då ditt ökade fokus hjälper dig att vara närvarande, på riktigt – med dem du har omkring dig.

Det massiva flödet av information, av inspiration, av människor, av uppgifter som ska lösas, hanteras och beslutas är en källa till enorma möjligheter och också några utmaningar. Att utveckla förmågan att kunna sortera och välja vad av allt som du vill agera på, just nu, verkar vara en av framtidens viktigaste förmågor och kompetenser. Det handlar om att lära dig att hantera ditt fokus, din uppmärksamhet, att kunna röra dig från automatiserade till medvetna beteenden så att du kan ta bra beslut och på så sätt styra mot de resultat du önskar.

Så – ta din hjärna i hand och träna upp ditt fokus – det kan visa sig vara bland det viktigaste du gör.

Bloggat av Helena Eriksson Grönbek, Ledarutvecklare och Mindfulnessinstruktör på Wise Consulting

Dela inlägget

Hör av dig till oss!

Lämna ett meddelande så återkommer vi till dig inom kort