Bli kontaktad

Bloggen

Låt oss inspirera dig inom HR, ledarskap, medarbetarskap & karriär.

Föregående

Visa alla inlägg

Nästa

05 / 07 / 16

Content is queen!

Det är på google som det händer
Visste du att ca 80% av alla köp startar på google? Hur gör du själv när du ska köpa något? Tidigare gick du kanske direkt till affären eller ringde leverantören och frågade om hjälp. Idag googlar du järnet, du jämför, läser recensioner, frågar bekanta eller slänger ut en fråga på Fejjan. I takt med digitaliseringen har såklart sättet att handla ändrats. Så även sättet att bemöta dessa shoppingvanor. För oss är det viktigt att förstå vad du har för utmaningar, först då har vi en chans att erbjuda rätt kunskap. Kunskap som du är i behov av.

Push eller pull?
Skulle du handla av någon som trycker på dig trist info och som styr dig mot saker du egentligen inte vill köpa? Vill du hellre bli bjuden på ett gratis frukostseminarium där du bjuds på nya insikter och föredragshållaren istället ger dig ny kunskap?

Som marknadsassistent fixar jag content – redigerar bloggar & white papers, skriver annonser och planerar seminarium. Detta gör jag tillsammans med mina kollegor för att kunna sprida kunskap, engagemang, skapa skillnad och på kuppen stärka vårt varumärke. Min kollega Ida som är säljare ringer/mailar dagligen runt och kommunicerar med befintliga och nya kunder för att följa upp och kolla läget. Vi har slagit ihop våra huvud och jobbar tillsammans. Ida är grym på att lyssna på sina kunder och ställa frågor som hjälper henne att förstå kundens utmaningar, sedan kan hon erbjuda engagerande content som kunden behöver.

Vi vill förtjäna våra kunders uppmärksamhet, bygga förtroende och skapa nyfikenhet. Genom att skriva spännande innehåll och bjuda på kunskap skapar vi engagemang hos våra målgrupper. Vi bjuder på bloggar, s.k whitepapers, workshops och seminarium i syfte att hjälpa våra kunder att i slutändan nå sina mål.

60-30-10
Vi försöker att använda oss av 60-30-10-regeln. 60% är vårt egna content kopplat till ditt behov (vår blogg, våra whitepapers, våra seminarier och vår podd, hint hint) 30% är andras content kopplat till ditt behov (andras artiklar, andras seminarium, youtube-filmer m.m.) och 10% är vad vi säljer kopplat till ditt behov.

Så om du vill hänga med på tåget, bjud på kunskap, engagera och skapa nyfikenhet! Det är först då du verkligen kan nå ut med ditt budskap, skapa följare och bygga ditt varumärke.

Sofie Rosendal, Marknadsassistent, Wise Consulting & Ida Åkvist, Säljare, Capacitet. 

Dela inlägget

Hör av dig till oss!

Lämna ett meddelande så återkommer vi till dig inom kort