Bli kontaktad

Bloggen

Låt oss inspirera dig inom HR, ledarskap, medarbetarskap & karriär.

Föregående

Visa alla inlägg

Nästa

04 / 01 / 16

Bucket list philosophy

Så här års kan det vara dags för en lagerinventering. En inventering av vad du har med dig och vad du har kvar kopplat till dina värderingar, dina mål och dina önskningar. Återanvänd det du gillar, revidera det du behöver och ta ut din riktning med en bucketlist!

Idag vill jag därför slå ett extra slag för begreppet ”bucketlist”. En sådan som gästerna får göra i tv-programmet ”Jills veranda” och sådant som Erik och Mackan gjorde i TV-programmet ”99 saker att göra innan du dör”.

Detta med bucketlist är definitivt inget nytt – ordet kommer ursprungligen från begreppet att göra en lista med saker att göra innan ”you kick the bucket”. Ja helt enkelt en lista över saker att göra innan du dör. Redan 2005 skrevs boken 101 Things To Do Before You Die” av Richard Hornes och filmen “The Bucket List” kom 2007.

Titta inåt och bakåt
Jag tror att vi behöver titta både inåt och bakåt för att hitta svaren till relevanta och för oss viktiga saker att skriva. Vem vill du vara och vilka saker ligger i linje med dina värderingar? Filosofiska tankar tror jag är nyttiga. Dessa tankar är såsom de långa kolhydraterna är för kroppen. De korta tankekolhydraterna har vi vare sig vi vill eller inte, de tar sig tid. De handlar om att binda bolånet, köpa en födelsedagspresent, eller förbereda ett möte. De långa tankekolhydraterna behöver du ta dig tid till. Detta är de tankar som ger svar på vem du är och vill vara, varför du finns, varför du gör de val du gör. De långa kräver lite filosoferande och är helt enkelt dem du sen står stadigt på, dem som du kan springa långt på och dem som också gör dig resilient (motståndskraftig) i livet.

Filosofera mera!
Hur hör egentligen bucketlist och filosofi ihop? Ordet filosofi kommer av grekiskans philos och sofia och betyder kärlek till visdom. Med hjälp av filosofi får vi lättare att hitta i livet – vi ställs alla inför frågor kring rätt och fel, sant eller falskt. Här skiljs det viktiga från det oviktiga.

För att kunna göra en bucketlist som du är nöjd med behöver du filosofera en del. Detta tankearbete kan vara ett fint sätt att få kontakt med det som är viktigt för dig. Jag vill uppmuntra till en bucketlist som är fri från prestation och måsten. Istället hittar den kraft i lekfullhet och reflektion. Den blir din guide och ditt roder snarare än ytterligare en to-do att jaga emot.

Ska listan vara lång eller kort? Är listan lång så får du verkligen med många saker som kanske inte heller behöver vara så stora, det kan vara även mindre saker som ger dig något. Är den kort så blir det verkligen starkt fokus på det som du vill sträva efter och drömma om. Kom ihåg att även drömmarna är betydelsefulla och har en funktion!

Lista eller inte, det är inte det viktiga, det är snarare själva tankearbetet du gör för att fundera över vilka saker som är viktiga för dig. Att sätta dina egna tankar och önskningar under lupp och fundera över vad som är viktigt för just dig just nu. För det som du skriver gäller ju inte för evigt, det är ibland läge att se över sina ställningstaganden och se om de fortfarande känns aktuella, eller om de ska omformuleras.

Kanske vill du inspireras på annat sätt, här kommer då några tips på andra bucket-varianter som kanske passar just dig

BUCKETCOLLAGE
Skapa dig ditt egna bucketcollage. Ta ett hårdare papper i A3 och sätt dig med en bunt härliga tidningar. Fyll arket med saker som du inspireras av, fascineras av, vill göra mer av. Välj bilder som beskriver vem du vill vara och hur du vill leva ditt liv. Det du fokuserar på och visualiserar skapar riktning framåt.

1/12/52/365
Denna variant handlar om att hitta saker du mår bra av att göra och som du gillar- och faktiskt bara göra det. En mer aktivitetsstyrd variant av bucketlist.

  • 1 – en gång om året, fundera vad din etta ska vara under 2016. En resa, en renovering, något hälsoprojekt, att bara få vara dig helt själv, en rejäl fest eller vad?
  • 12- en gång i månaden, kanske gå på en konsert eller en bio med en nära vän.
  • 52- detta är saker du gör en gång i veckan. Några förslag: ät lunch med en kompis, gå en promenad i en park, besök ett museum eller gå och lägg dig extra tidigt och läs en god bok.
  • 365- saker att göra varje dag. Här handlar det om goda vanor eller om sådant som inte tar mycket tid eller kostar så mycket. Ta en extra lång promenad till bussen, skär ut ett stycke tid i din vardag till en mindfulnessövning, köp en go-kaffe, ta tid till en pratstund med en vän eller en arbetskamrat.

Vill du verkligen att det ska bli av så ta 4 burkar och lägg ner lappar i vardera burk. Du anpassar självklart lapparna efter dina intressen, behov och din ekonomi. Många saker vi mår bra av kostar inte något. Plocka upp en lapp i din burk och gör det som står där just den veckan eller den dagen. Denna variant på bucket-list gör att sakerna blir av, och den passar för den som gillar att överraskas av sina egna goda idéer.

BUCKETKOMPIS
Vem inspirerar dig och utmanar dig? Träffa den personen mer och se vad detta innebär för dig. I samtal med andra får du ofta syn på det som är viktigt för dig själv och kan ta fasta på det.

Sätt igång och bucketlist-filosofera!

Gott Nytt År önskar Lotta Strand, coach och affärsområdeschef på Wise Consulting

Dela inlägget

Hör av dig till oss!

Lämna ett meddelande så återkommer vi till dig inom kort