Bli kontaktad

Bloggen

Låt oss inspirera dig inom HR, ledarskap, medarbetarskap & karriär.

Föregående

Visa alla inlägg

Nästa

25 / 06 / 19

Behåll dina goda vanor även i semestertider

Sommaren och troligen en efterlängtad semester står bakom knuten. Vardagens rutiner suddas ut och ersätts med välbehövliga sovmorgnar, sandaler, glass och härliga måltider. Ledighet är en tid för njutning och återhämtning men många känner nog igen sig i att det är lätt att tappa sina goda vanor. Träningen blir inte av på samma sätt (eller alls) och när man kommer tillbaka från semestern verkar byxorna på något märkligt sätt ha krympt i garderoben.

Utöver min roll som HR-konsult är jag personlig tränare, kostrådgivare och livsstilscoach. Därför skulle jag här vilja dela mina bästa tips för hur du upprätthåller goda vanor även i semestertider.

Lågintensiv träning är perfekt på semestern

När vi pratar träning tänker många på ombytt träning med mycket svett, flås och ansträngning. Visst har träning på denna intensitet en mycket god effekt på vår hälsa, men faktum är att lågintensiv träning i form av till exempel promenader eller motionssim också har en fantastisk inverkan. Att hålla igång under sommaren betyder alltså inte att du behöver gå på gymmet eller gå på ett spinning-pass. Utan du kan istället ta några extra simtag under badet eller gå en omväg på väg till affären.

Att behålla den styrka och kondition du byggt upp kräver dessutom bara en tredjedel av insatsen. Det betyder att om du tränar på en mer intensiv nivå tre gånger i veckan i vanliga fall, kan du behålla den nivån under ett bra tag genom att bara träna en gång i veckan. Du kan alltså med gott samvete dra ner på din träningsfrekvens under semestern, utan att vara orolig för att tappa för mycket. Vardagsmotionen är dock alltid viktig att upprätthålla.

Konkreta tips för att göra smarta val under semestern
  • Lågintensiv träning – försök att få till någon form av lågintensiv träning 30 min om dagen (såsom promenader, simning eller lugnare cykling), fem dagar i veckan. Goda nyheter här är att 30 minuter om dagen kan, om man vill, delas upp i tre stycken 10-minuterspass. Du behöver alltså inte göra alla 30 minuter på samma gång. Tio minuter, tre gånger om dagen är lätt att få till! Lyssna på din favoritpodd, musik, fåglarna eller ta med en vän. Föredrar du att träna på mer intensiv nivå kan du, om du vill, nöja dig med ett pass i veckan och sedan ägna dig åt den lågintensiva träningen enligt ovan, tre-fyra dagar i veckan.
  • Styrketräning – kroppen som enda redskap duger gott och väl till styrketräningen under sommaren. Givetvis är det i princip så att ju fler pass i veckan du får till desto bättre, men om du bara får till ett pass är det tillräckligt bra! Om du vanligtvis inte utför någon form av styrketräning är sommaren ett utmärkt tillfälle att börja. Vi har ofta mer tid och du kan träna tillsammans med familj eller vänner, som oftast både gör träningen roligare och att den blir av, kanske finns det ett utomhusgym nära dig.
  • Kosten – under sommaren uppstår många tillfällen att unna sig något extra. Det kan handla om en glass här och där, eftermiddagsfika eller goda måltider. Givetvis ska du kunna unna dig – du kan äta allt men inte alltid. Välj dina tillfällen och begränsa mängden. Sommaren är dessutom ett utmärkt tillfälle att frossa i jordgubbar och andra sommarbär. En läskande vattenmelon är ett gott alternativ till eftermiddagssnacks. Grilla grönsaker och rotsaker eller gör en stor och härlig sallad som tillbehör till middagen. Variera proteinkällorna och välj gärna vegetariska alternativ. Välj magrare alternativ till såser. Turkisk yoghurt eller havre-créme fraîche är utmärkta baser och innehåller bara 10–15% fett jämfört med till exempel bearnaisesås som innehåller 80% fett. Drick alkohol och sockersötade drycker med måtta och testa att smaksätta vanligt vatten med hallon och passionsfrukt istället.

Här kan du klicka dig vidare till ett träningsschema som du kan använda under hela sommaren. Passet innehåller både konditions- och styrkeövningar för såväl nybörjare som erfarna.

Lycka till och kom ihåg att njuta!

Sarah Alvinger, HR-konsult på Wise Consulting med en bakgrund som personlig tränare, kostrådgivare och livsstilscoach.

Dela inlägget

Hör av dig till oss!

Lämna ett meddelande så återkommer vi till dig inom kort