Bli kontaktad

Bloggen

Låt oss inspirera dig inom HR, ledarskap, medarbetarskap & karriär.

Föregående

Visa alla inlägg

Nästa

25 / 09 / 18

Bang – ännu en Boomerang! HR i framkant på en rörlig arbetsmarknad

Kanske har du också välkomnat boomeranger tillbaka till din arbetsplats? Det har vi. Gruppen boomeranger består nu av cirka femton personer av en medarbetargrupp på ungefär hundra anställda. Allt ifrån ledarutvecklare, HR-konsulter, vVD, teamchef, säljchef och jag själv som VD – alla är vi boomeranger.

Vad är en Boomerang?

Det är en medarbetare som tidigare har jobbat i bolaget, valt att gå vidare, samlat massa nya erfarenheter och sedan sett att det är dags att återvända för att motivationen är rätt. Individen har utvecklats och under tiden har bolaget utvecklats – vägarna möts för att det är rätt för bägge parter. Ömsesidighet i matchningen. Grymt duktiga medarbetare som vi värdesätter och längtar efter.

Jag tycker att det är spännande hur livet för en fram och tillbaka, men ändå alltid framåt.

Idag har vi inte livstidsanställningar, utan vi är i gig-ekonomin med kortare anställningstider, ensamföretagande, visstidsanställningar m.m. Nyligen har t.om. en smart bank fattat att de kan låna ut pengar till människor utan tillsvidareanställningar. Till de som tidigare kallats ”hoppjerkor”.  Så är det ju inte – de är lika ansvarstagande som en tillsvidareanställd. Så låt oss sluta dissa dem. Det är bra att vi rör oss på arbetsmarknaden, för arbetsmarknaden rör sig. Då är vi tränade i förändring och kan lättare ställa om utifrån nya kompetenskrav i en värld med allt högre förändringstakt. Då säkerställer vi att vi hela tiden utvecklar vår kompetens och är anställningsbara. Ett gott självledarskap.

Varför är Boomeranger viktiga?

Medarbetare som av olika goda skäl valt att lämna oss, men som igen ser att vi har det som de nu längtar efter, d v s vårt sammanhang och vårt uppdrag. Individen i sin tur har den kompetens och de drivkrafter som vi efterfrågar nu. Bang!

Så klart fanns det ett skav som gjorde att de lämnade. Skaven kan vara olika. Ibland är det livets skav. Ibland är det ett erbjudande som det bara inte går att motstå. När det var skav inom jobbet hos oss, har vi valt att se det som ett lärande och där vi har funnit anledningen har vi lärt oss och justerat, om vi kunnat. Vi håller exit-samtal.

“It is in the cracks the light can come in” /Leonard Cohen.

Vi är med andra ord inte perfekta. Fast vi är vassa på HR-arbete – vi hjälper ju våra kunder lyckas genom affärsdrivet HR. Vi har ett ledarskapsindex i toppklass LSI 90 (jfr med benchmark 76), vi har ett eNPS på 83! (jfr med benchmark 9) och vi har lönsam tillväxt med nöjda återkommande kunder. Walking the HR talk. Vi försöker vara transparanta med ”vårt skav”, så att förväntningsnivån blir rättvisande. Som tillväxtbolag möter vi nya utmaningar som hela tiden kräver tillpassning och lite tid innan allt landar in. Vi har samma verklighet som så många andra bolag.

Det finns företag som av princip väljer att inte återanställa tidigare medarbetare – av skäl som jag inte förstår. Det är ett ineffektivt sätt att tänka kring kompetens, i synnerhet i Sverige där vi på väldigt många områden brottas med kompetensbrist. Kompetens har ett värde. Vi värdesätter kompetens. Vi tror därför på Boomerang-rekrytering. Några av våra Boomeranger är nära 60 för vi struntar i fördomar så som att vi tappar värde vid 50+. Sånt tänk är dessutom en ineffektiv kompetensstrategi.

Vilken känsla förmedlar ni genom hela anställningen?

Employer branding har lätt att fokusera på attrahera-rekrytera-onboarda-utveckla/behålla och så glömmer eller orkar vi inte se på avskedet som viktigt. Efter mina år i flygbranschen gör jag en jämförelse med upplevelsen där: när du kliver ombord på ett flygplan får du en känsla, men vilken är känslan du tar med dig när du går av? Det handlar om medarbetarupplevelsen – att skapa en känsla som ger positiv effekt, även när du väljer att gå av.

Att välkomna en boomerang är annorlunda än att välkomna en helt färsk medarbetare. Det är lätt att tro att boomerangen har koll på allt men bolaget har hunnit utvecklas under tiden. Skräddarsy därför onboardingen till varje boomerang. Och glöm inte teamet – de kanske behöver förstå skälen till varför medarbetaren lämnade, såväl som skälen till varför hen väljer, samt får kliva ombord igen.

Lycka till – Bang!

”By giving away, I think you’ll learn
You’ll get love in return
So bang, a boom-a-boomerang is love
A boom-a-boomerang is love”’

Lisen Agnevik arbetar som vd på Wise Consulting.

Läs mina tidigare bloggar:

Dela inlägget

Hör av dig till oss!

Lämna ett meddelande så återkommer vi till dig inom kort