Bli kontaktad

Bloggen

Låt oss inspirera dig inom HR, ledarskap, medarbetarskap & karriär.

Föregående

Visa alla inlägg

Nästa

26 / 09 / 17

Att göra ingenting kan göra mer än vad du tror!

Blir du omotiverad att läsa vidare? Undrar du, ”What´s in it for me?”. Du kanske tänker, ”jag som vill framåt, uppåt och prestera? Att göra ingenting måste ju vara totalt motsägande till det!”

Ok, jag förstår din starka ambition att lyckas. Men häng med här nu en liten stund och var tålmodig. För, att inte omedelbart bli serverad en rad tips och vinster med att inte göra något, utan att istället lugnt befinna sig i lyssnandet, mottagandet och öppenheten. Det är vad att göra ingenting handlar om. Lyckas du kan det leda till större välmående och framgång.

Men vadå göra ingenting? Chansen är stor att du någon gång blickat ut över kontorslandskapet, en slags ofokuserad observation av myllret och surret och liksom fastnat i en studie av stunden. Då kanske du också upplevt att där, just då, gör du faktiskt ingenting. Du är planlös. Ingenting som för dig framåt, inget som kan värderad. Du bara är.

Att bara vara är en av livets nödvändigheter

Forskning kring hjärnans olika tillstånd visar otvetydigt på att kroppen och knoppen behöver pausa för återhämtning, och därmed mäkta med att ”göra” effektivt på jobbet och i hemmet. Hjärnan behöver få möjlighet att stilla sig, att varva ner, att inte ta emot en massa information som behöver tolkas och ta ställning till. Tänk dig till exempel att du står framför en vidunderlig naturvy som liksom tar över hela ditt sinne. Du behöver inte tolka, inte sätta ord på det du ser. Du behöver bara vara och ge dig tid att njuta av att dina sinnen får leda dig och din hjärna får vara helt avkopplad och bara hänga med. Och just då, i detta varande tillstånd, sprids ett välgörande lugn i dig.

Fokus på att göra ingenting är just att vara – och att sluta göra

Detta kan lätt bli en utmaning för den nutida effektivitetsmänniskan; att tidvis lämna sin duktiga och högproduktiva jag för att bli en latare mer avslappnad jag för en liten stund. Lathet är kanske inte det personlighetsdraget som ligger på arbetsgivarens topp tio lista över önskade styrkor hos personalen.

Men att vara handlar inte om att ha lathet som dygd. Det handlar om att ta hand om sig själv, ta ansvar för sitt välbefinnande och ge sig själv möjlighet att vara den som styr över sitt liv. Vara den som skapar rätt förutsättningar för att kunna fungerar optimalt, både psykiskt och fysiskt. Och vi behöver inte göra en så stor affär av varandet. Istället för att modellera om hela ditt liv kan du tänka en kort 5 minuters ”vara paus” då och då. Helt rätt! Eller till och med en minipaus på 60 sekunder där dina ögon får följa molnen som passerar i revy utanför fönstret. Detta är att vara i stunden. Detta ger återhämtning för hjärnan och hjälper dig att bli hållbar.

I dessa små korta stunder får hjärnan en chans att konsolidera alla dagens intryck, information och händelser. Hjärnan får en möjlighet att sortera, avfärda eller lagra information Ett annat oväntat positivt fenomen är att när hjärnan töms på tankar och tillåts att gå på tomgång. Då blir vi mer kreativa och kan välja riktning framåt på ett sätt som ligger mer i linje med våra värderingar och som stödjer vår hälsa och livslust.

De positiva biologiska effekterna är många

Bland annat har man kunnat mäta en lugnare hjärtrytm, lägre blodtryck, bättre matsmältning, ett jämnare humör och en förhöjd känsla av välmående.

Det finns många sätt att lugna hjärnan:

  • Varför inte börja dagen med att stillsamt notera din kropp medan du fortfarande är i sängen. Varning för den som somnar lätt; du behöver nog sätta dig i en stol! Här låter du dina sinnen vakna och din hjärna får en mjukstart där den får möjlighet att öppet och icke värderande och nyfiket registrera vakentillståndet och vad som är just nu.  Det är i dessa stunder av lugn som hjärnan har full frihet att vara kreativ.
  • När du sätter dig på tåget, bussen eller tunnelbanan, låt mobilen vara och låt blicken vandra. Alla dessa fantastiska människor att se och förundras över. Eller när du väntar; på bussen, i kön till kassan, i telefonkö, avstå från att multitsaka. Observera din omgivning, bli bekväm med att inte ha något annat att göra än att vänta. Pausa.
  • På jobbet kan det vara svårt att komma ifrån för att bara vara ett tag. Men en sak måste du ändå göra och det är att andas. Ta 2 minuter på dig att andas medvetet; lägg din fokus på att känna ditt andetag in och dit andetag ut. Du kan välja mellan att känna rörelsen i kroppen under andetaget eller att uppmärksamma luftens väg in och ut ur näsan. Om igen. Och om igen. Ett alldeles säkert sätt att lugna hela ditt nervsystem, inkluderat hjärnan.

Och slutligen, du som kanske trodde att detta med att göra ingenting inte var för dig. Ödmjukt hoppas jag att du vågar prova. Jag kan nästan lova att du kommer att märka en betydande förbättring i ditt sätt att leverera; mer kreativt, mer fokuserat, bättre beslut och en större förmåga att inkludera andra i dina beslut. Säkert känner du dig lättare till sinnet och upplevs också så av din omgivning.

När jag började fokusera mer på att vara närvarande i livet så som det är just nu, fick jag denna feedback från mina barn; ”mamma, det är roligt att vara med dig nu”. Bästa feedbacken någonsin!

Med mina varmaste lyckönskningar,

Manjana

Mia Frick, Karriärcoach, Wise Consulting.

PSST! Läs gärna vår guide ”Ständigt uppkopplad, sällan avkopplad!”

Dela inlägget

Hör av dig till oss!

Lämna ett meddelande så återkommer vi till dig inom kort