Bli kontaktad

Bloggen

Låt oss inspirera dig inom HR, ledarskap, medarbetarskap & karriär.

Föregående

Visa alla inlägg

Nästa

28 / 02 / 17

Återhämtning ökar din effektivitet!

Att vara effektiv ligger i ropet och genom att göra en enkel googling på ämnet ”personlig effektivitet” får jag massa tips på hur jag ska göra en sak i taget, ta bort störmoment, planera och skapa en tydlig struktur, fatta beslut, delegera och fokusera på det som är viktigt. Till min hjälp finns allt från smarta planeringsappar, att-göra-listor till olika funktioner i outlook. Alla de här metoderna är kloka och bra sätt att öka sin effektivitet på, jag både förespråkar och använder dem själv. Men jag ställer mig ändå frågan – hur effektiv kan jag egentligen bli om jag inte också prioriterar min egen återhämtning?

Om jag är trött och inte har fått den återhämtning som jag behöver är det svårt att få verklig nytta av alla smarta tips. Att till exempel planera och fatta bra beslut är viljestyrda processer som tar mycket energi från vår hjärna. Jag vill hävda att vi behöver prata mer om återhämtning även när vi pratar effektivitet. Med bra återhämning kan vi få rätt saker gjorda samtidigt som vi ökar vårt eget välbefinnande.

Slå ett slag för pausen
Att vara koncentrerad och fokuserad tar mycket energi av hjärnan och vi orkar inte hålla oss koncentrerade exakt hela dagen. Vi behöver variera vår arbetsdag med perioder där vi gör uppgifter som är mindre krävande. Kroppen talar om för oss när den behöver återhämtning och vi märker det genom att energin sjunker, det blir svårare att koncentrera sig eller vi behöver sträcka på oss. Det viktiga här är att lyssna på kroppen när den signalerar att den behöver återhämtning. Jag vet inte hur många som känner igen sig, men jag kan i alla fall tänka att ”jag ska bara göra klart den här saken först” innan jag tar min paus. Är vi riktigt smarta tar vi den där pausen när kroppen säger till oss och kanske kan vi också kosta på oss att ta en fika med våra kollegor. Det där med halv tre-fika var kanske inte en så dum idé ändå?

Ha roligt
Hjärnan behöver återhämtning för att kunna prestera bra. Det har du säkert känt av efter en intensiv arbetsdag. Det är bra att ha flera timmar om dagen där hjärnan inte behöver vara fokuserad och koncentrerad och därför behöver vi också vara lediga från vårt arbete. Sådant som vi tycker är roligt är avlastande för vår hjärna och ett sätt att öka återhämtningen är alltså att göra saker som vi tycker är roliga. Och om du saknade argument för att slippa städa när du kommer hem ikväll så får du det nu – hushållsarbete och städning räknas inte som återhämtning, det skapar snarare mer stress.

Fysisk aktivitet
Att fysisk aktivitet har många fördelar har nog inte undgått någon men visste du att du genom fysisk aktivitet kan få både ökad koncentrationsförmåga och lära kroppen att inte reagera lika starkt på stress? Just löpning har visat sig vara särskilt effektivt vid stress så nu får du ytterligare ett skäl till att ge dig ut i löpspåret.

Sömn
Sömn är viktigt för vår återhämtning och hjälper oss att motverka den nedbrytning vi får av stress. Hur mycket sömn man behöver är individuellt men man brukar säga att ca 8 timmar är optimalt. Hur mycket återhämtning vi får av vår sömn beror på hur länge vi sover och hur mycket djupsömn vi har. På kort sikt är det ingen fara om vi sover för lite men om du bara sover 4 timmar under 5 dygn så får du en funktionsnedsättning som om du druckit alkohol och har ca 0,5 – 0,8 promille i blodet. Det motsvarar en rejäl rattfylla. Under de förhållandena blir det svårt att vara effektiv på jobbet oavsett hur välplanerad man är. För de flesta är det nog inte så illa att de sover 4 timmar om natten, men jag tror att många kan känna igen sig i att det inte blir lika mycket gjort på jobbet när man fått för lite sömn.

Att göra EN sak annorlunda är ett bra steg framåt. Vad kommer du att ge dig själv mer av – pauser, roliga aktiviteter, fysisk aktivitet eller sömn?

Emma Samuelsson, HR-konsult och coach, Wise Consulting.

Källor: Dan Hasson: Stressa rätt, Boel Swartling: Fokus på jobbet, Anders Hansen: Hur motion och träning stärker din hjärna

 

Dela inlägget

Hör av dig till oss!

Lämna ett meddelande så återkommer vi till dig inom kort