Bli kontaktad

Bloggen

Låt oss inspirera dig inom HR, ledarskap, medarbetarskap & karriär.

Föregående

Visa alla inlägg

Nästa

15 / 12 / 15

Äntligen är framtiden här!

För en tid sedan besökte PR-konsulten och författaren Per Schlingmann vårt kontor. Tillsammans med Per genomförde vi ett seminarium med temat globalisering, urbanisering, digitalisering, och vilka konsekvenser detta medför på samhället. Det är nu det roliga börjar. Häng på!

När jag lyssnar på Pers olika beskrivningar av dessa konsekvenser är mina reflektioner positiva. Jag tänker – äntligen! Nu är relationssamhället här. Äntligen är empati och mellanmänskliga relationer hårdvaluta. Per förklarar målande hur mer och mer av kunskapen i samhället kan digitaliseras. När den är digitaliserad finns den tillgänglig för alla. En konsekvens är att värdet på den digitaliseringsbara kunskapen minskar medan värdet på den icke digitaliseringsbara kunskapen ökar. Per Schlingmann kallar den för ”den vilda kunskapen”. Jag som enbart jobbar med det mänskliga materialet där ”vild kunskap” är avgörande vädrar ny morgonluft.

I det samhälle som växer fram sker konkurrens och samarbete samtidigt. Företagen och organisationerna består av människor. Jag räknar alla dessa människor som viktiga intressenter. Både för min egen och företagets utveckling. De är kunder, konkurrenter, partners, kandidater, vänner etc – allt samtidigt. En positiv konsekvens är att det blir mycket mer spännande och roligt. En härlig dynamik som kräver ”social bollkänsla”.

En annan konsekvens är att samhället och marknaden förändras blixtsnabbt. Vi vet inte vad våra intressenter vill ha om 6 månader. Det är som att befinna sig i tät dimma. Det är svårt att göra långsiktiga detaljplaner. För att navigera i ”dimman” krävs mod, lyhördhet och god improvisationsförmåga. Man måste våga testa och experimentera.

Urbaniseringen ökar. Människorna söker sig till städerna. Vi är sociala varelser som söker sammanhang. Den förtätning som sker i städerna stimulerar våra relationer. Den ger oss oändliga möjligheter till intressanta samarbeten. Återigen är den mellanmänskliga emotionella förmågan avgörande för hur framgångsrika vi blir.

För att skapa kreativa och hållbara företag behöver vi öppna våra sinnen. Vi behöver mångfald. Tänk vilken kraft det ligger i att utbyta kultur och världsbilder med varandra. Det är först då helt nya tankar och idéer får vingar. Allt detta som en positiv konsekvens av globaliseringen.

Martin Svedar, regionchef Väst, Wise Consulting

Dela inlägget

Hör av dig till oss!

Lämna ett meddelande så återkommer vi till dig inom kort