Bli kontaktad

Bloggen

Låt oss inspirera dig inom HR, ledarskap, karriärcoachning och förändring!

Föregående

Visa alla inlägg

Nästa

14 / 02 / 17

Alternativa sanningar och filterbubblor

Före internets genombrott mötte vi den mesta informationen genom etablerade massmedier. Avsändaren var tydlig och det fanns en ansvarig utgivare. Idag kan nästan vem som helst publicera text och bild offentligt och digitalt, utan att ha ett mediehus bakom sig. Begreppet alternativa fakta är belagt i svenskan sedan 1993, men användningen har fram till nu varit ytterst blygsam. Nyligen dök begreppet upp igen och i sociala medier har #alternativefacts snabbt blivit en populär hashtagg. Det är därför hög tid att vi får upp våra ögon för förändringen, och inser att vi idag har ett större ansvar som mediekonsumenter än tidigare.

Skillnad på etablerade medier och publicister Den etablerade journalistens uppgift är att granska och informera. Massmedier beskrivs sedan mitten på 1800-talet som den tredje statsmakten. För tidningar är det viktigt att inte bli ett språkrör för politiker, tjänstemän och olika intressegrupper, utan istället ge olika perspektiv på ett problem.

För att vi ska kunna bedöma nyheter och värdera en uppgifts pålitlighet anger medier var de hämtat informationen från. När vi läser vår tidning litar vi förmodligen på att journalisterna som har skrivit artikeln har kollat sina källor. Massmedier erbjuder så klart inte några absoluta sanningar från någon högre, oidentifierbar källa. Lika viktigt som det är för journalister att förhålla sig kritisk inför källor, är det för dig som läsare att förhålla dig ifrågasättande inför information i medier.

Att navigera i röran
Det finns många sajter som på ytan ser seriösa och trovärdiga ut, men som förmedlar falsk eller hårt vinklad information. Som mediekonsument i dag måste vi lära oss att bedöma om informationen är korrekt genom att använda oss av flera källor. Via Internet sprids allt mer information till en stor publik från privata hemsidor, forum, sociala nätverk, bloggar, hatsajter och tidningars kommentarsfält av personer som själva inte är experter eller neutrala.

Det som skiljer internet från andra medier är att du inom sekunder efter att du knappat in något har tillgång till hundratusentals sidor med information. Men – du har ofta ingen aning om vem som ligger bakom dem.

Filterbubbla
Den som får sin information enbart från Internet, i synnerhet från sociala medier, riskerar att hamna i en filterbubbla där endast vissa perspektiv visas. Orsaken är att sökalgoritmer skräddarsyr informationsflödet till personens intressen, sökningar och gilla-markeringar att personen endast ser information som en begränsad bekantskapskrets sprider vidare, eller att personen främst läser icke-neutrala nyhetskanaler och bloggar. Idag är Facebook den dominerande kanalen för information och nyheter på nätet, så hur just Facebook väljer att på det här sättet styra våra flöden får alltså stor effekt på vad vi med automatik får se på nätet.

Att vi läser nyheter och information som bekräftar vår världsbild är i sig inget nytt. Men tidigare har man gjort det under premissen att tidningar och mediehus varit öppna med vilken ståndpunkt de har. Problemet är att algoritmerna i dag osynliggör premisserna för vilka nyheter man konsumerar.

Bli en fena på källkritik
För att enklare navigera bland ”alternativa sanningar” och fakta, kan du börja med att ställa dig frågan: ”Av vem och varför?”

Vidare kan du fundera på:

  • Vem är källans författare? Är författaren expert på området och neutral?
  • I vilket syfte har källan skapats? För att sakligt presentera faktauppgifter, för att göra reklam, för att argumentera för egna åsikter eller för att underhålla?
  • Är informationen aktuell? Finns datum?
  • Har andra faktagranskat och godkänt publiceringen?
  • Kan andra kontrollera uppgifterna? Uppger författaren i sin tur källor/ kontaktuppgifter/tillvägagångssätt etc?
  • Går det att hitta andra trovärdiga källor? Säger andra källor samma sak?

För att slippa att konstant befinna dig i en filterbubbla, kan det vara klokt att tex söka upp andra medier än de du brukar läsa. Varför inte också följa en för dig intressant hashtag på tex twitter för att få se hela flödet? Eller besök oliktänkande vänners facebook-sidor, och kolla in deras flöden. Kanske får du nya, bredare och mer nyanserade insikter?

Avslutningsvis citerar jag Mikael Wiehe med några rader från 1972 som 45 år senare fortfarande känns aktuella:

”och när vår präst från konfirmationen
står och pekar i det blå
och ingen fattar om han visar vägen
eller känner vilket håll vinden blåser åt,
då kommer Halta Lotta hem till mej
med rösten fylld av gråt
och snyftar, vem i hela världen kan man lita på?

Maria Lörne, Marketing Manager, Wise Consulting

Dela inlägget

Hör av dig till oss!

Lämna ett meddelande så återkommer vi till dig inom kort