Bli kontaktad

Bloggen

Låt oss inspirera dig inom HR, ledarskap, medarbetarskap & karriär.

Föregående

Visa alla inlägg

Nästa

19 / 12 / 17

Affärsnära HR på riktigt

Min upplevelse som konsult inom HR-området är att frasen ”affärsnära HR” allt för ofta används men utan effekt. Vi har med det i våra Cv:n, vi talar om det på strategidagar och benämner vikten av det i affärsplaner och personalstrategier. Ändå är min uppfattning, när jag är ute på uppdrag, att HR arbetar ganska långt ifrån linjen.

Det saknas förståelse för verksamheten och dess utmaningar. Det är lätt att falla tillbaka på ”best practice” och inte skräddarsy personalpolitiken efter verksamhetens behov. Jag har själv gjort misstaget flera gånger. Vi pratar om affärsnära HR men vi gör det inte alltid i praktiken. Det är ingen lätt uppgift att bli affärsnära för en stabsfunktion, men när vi lyckas gör vi stor skillnad för organisationen, en skillnad som märks.

PSST! Guidetips – Så lyckas du med onboarding!

Min vardag består oftast av att jag hoppar in i ett uppdrag för att täcka en position som en person har lämnat för över en månad sedan, vilket gör att tiden att lära känna verksamheten minst sagt är knapp.

Hjälp dig själv innan du kan hjälpa andra

Jag har därför lärt mig hur jag snabbt kan sätta mig in i verksamheten och vad jag ska fråga efter för att arbeta så affärsnära som möjligt. Ett recept jag brukar använda mig av för att förväntningarna ska bli rätt, dels för vilken basleveransen HR-funktionen kan leverera och dels för vilka förbättringsprojekt kunden kan förvänta sig under uppdraget, är att genomföra ett ”strategimöte”. Boka upp ett möte med berörda intressenter.

Som stabsfunktion är det viktig att kunna tydliggöra vilken basleverans linjen kan förvänta sig på månadsbasis, skriv ner områden, processer och aktiviteter. Gå igenom allt tillsammans och tydliggör vem som ansvarar för vilken del av aktiviteten, sätt deadlines, ta in feedback och hjälps åt att prioritera viktiga områden. Våga stryka delar som inte skapar affärsnytta. Förklara vad handlingen kan få för konsekvenser om den inte genomförs, men utmana även delar som vi ofta tar för givet. Om en stor ansträngning inte ger tillräcklig med effekt är det nog dags att fasa ut aktiviteten. Gör samma sak med alla projekten, även de utöver basleveransen.

Om du gör detta på ett prestigelöst sätt kommer du att få extremt värdefull feedback på ditt arbete, hjälp med prioriteringar utifrån affärens behov och du sätter rätt förväntningar. Ingen behöver fundera på om vi gör rätt saker och många gånger kan chefer och medarbetare få ökad förståelse för vad HR kan hjälpa till med, oavsett på vilken nivå du befinner dig i organisationen.

Efter mötet har du fått ett skelett med vad som ska göras och när, därefter kan du börja leverera aktiviteterna med kvalité, i rätt ordning och med rätt förväntningar.

Så, om du vill bli affärsnära på riktigt, ta hjälp, våga utmana, sätt affären i fokus och se till att alla är med på tåget.

Martin Stenfors, HR-konsult, Wise Consulting.

Dela inlägget

Hör av dig till oss!

Lämna ett meddelande så återkommer vi till dig inom kort