Bli kontaktad

Bloggen

Låt oss inspirera dig inom HR, ledarskap, medarbetarskap & karriär.

Föregående

Visa alla inlägg

Nästa

14 / 05 / 19

3 steg för återhämtning

Att vara aktiv och ha mycket på gång är inget problem i sig, förutsatt att du får den återhämtning du behöver. Du kanske känner igen dig i att ha ett fullspäckat schema, både privat och på jobbet? Kanske har du också ett spännande och utmanande arbete som kräver att du är produktiv och innovativ? Utöver det en aktiv fritid med både dina egna och familjens sociala aktiviteter. Kanske blir det lite för mycket ibland?

Det finns ett antal sätt att återhämta sig på som är vetenskapligt bekräftade. Det handlar bland annat om fysisk aktivitet, att vistas i naturen, att få tillräckligt med sömn och mindfulness. Du kan gärna ta avstamp i det när du planerar din återhämtning men du kan även fokusera på sådant som du vet är återhämtande för just dig, till exempel egentid med en nära vän eller en hobby.

Planera in din återhämtning

Jag vet sedan tidigare att jag mår bra av fysisk aktivitet, meditation och god sömn. Dessa vanor gör att jag blir gladare, får ett inre lugn, mer energi samt blir mer produktiv och presterar bättre. När jag började arbeta efter min föräldraledighet insåg jag att jag hade ett behov av att strukturera upp min återhämtning för att den verkligen skulle bli av. Jag tänkte dela med mig av hur jag resonerat kring min egen återhämtning. Alla har vi olika behov och förutsättningar men kanske kan min planering inspirera dig som önskar mer återhämtning.

Fysisk aktivitet. Här behövde jag planera exakt vilka dagar och vilken tid detta skulle ske. Min vardag ser sådan ut att jag inte kan ha samma rutiner varje vecka och därför lägger jag tio minuter varje söndag till att planera in veckans pass, Jag skriver in i kalendern vilka dagar som jag ska träna, vilken tidpunkt jag tränar och vad jag tränar.

Meditation/ mindfulness. Jag föredrar att meditera på morgonen, men eftersom jag numera prioriterar att komma till jobbet tidigt, mediterar jag på kvällarna, direkt efter nattning. Jag har aktiverat en påminnelse i mobilen ifall minnet skulle svika.

Sömn. Jag behöver verkligen min sömn, något av en utmaning när man är småbarnsförälder. Därför ville jag supporta mig på bästa sätt och bestämde en tid då jag senast släcker lyset. Här behövde jag förlika mig med att jag inte får lika lång kväll som jag haft tidigare, men min bedömning är att detta ändå kommer göra mig till en vinnare i längden.

När målen är satta är det värdefullt att ha en person som stöttar dig i genomförandet. Här är jag inspirerad av träningsprofilen, Lofsan som pratar om vikten av att ha support hemifrån när man ska genomföra en hälsosatsning. I mitt fall har jag berättat om min planering för min sambo som stöttar, peppar och hjälper mig med förutsättningar att genomföra mina mål.

Hur kan du själv ta detta vidare?
  1. Identifiera vad du behöver för att fylla på med energi och återhämta dig
  2. Gör en tydlig plan för vad som ska ske och när det ska ske
  3. Säkra att du har stöd – någon som peppar när det blir utmanande och hjälper dig med förutsättningarna att få det gjort

Lycka till!

Emma Samuelsson arbetar som HR-konsult/coach och är specialist inom arbetsmiljö och stress.

Dela inlägget

Hör av dig till oss!

Lämna ett meddelande så återkommer vi till dig inom kort